Vägen till ökad trafiksäkerhet
Förslaget är att gång-och cykelbanor rustas upp, refuger breddas och trafikmiljön görs säkrare.
I flera år har trafikmiljön i Fristad diskuterats. Föräldrar kämpar för barnens säkerhet och 2007 bestämdes att Vägverket, Banverket, polisen, kommundelen och skolan gemensamt skulle ta ett samlat grepp kring trafiksituationen.
Vad som hänt är att blinkande varningsljus satts upp vid övergångsställen och i slutet av förra året såg man över belysningen mellan träden längs med vägen. Nu har en konsult tagit fram ett förslag på vad som mer kan göras och kostnaderna beräknas till 1,5 miljoner kronor.
Timglasformade refuger skall begränsa hastigheten, gång- och cykelbanor rustas upp. Säkerheten ökas vid gångpassagen över järnvägen, trafiksäkra gångpassager planeras över Skolvägen och Asklandavägen.
Övergångsställe
Kommundelsnämnden tycker också det är viktigt att antalet utfarter till riksväg 42 minskas och pekar på att det behövs ett övergångsställe från Idrottshallsvägen över till busshållplatsen där det passerar många elever.
Vägverkets statistik visar att det inträffat tre olyckor på vägavsnittet i Fristad de senaste åren.
Trafikmängderna norr och söder om Asklandavägen har uppmätts till cirka
10 000 fordon per dygn och vid hållplatsen vid Fristadskolan passerar cirka 50 dubbelturer på vardagar.
– Vi kommer nu att diskutera förslaget med Vägverket och Banverket, säger Borås stads planeringssekreterare Peter Skoglund, som räknar med att det nu blir förhandlingar om hur kostnaderna skall fördelas