Unga säljare lurades av strumpföretag
Telefonförsäljarna på E-Socks känner sig både grundlurade och ångerfulla.
– Jag hade aldrig jobbat med det här om jag visste att vi ljög för kunderna, säger Elin Andersson, 19 år.
BT skrev för ett par veckor sedan om Boråsbaserade företaget E-socks, som anmälts till Konsumentverket närmare 15 gånger. Deras telefonförsäljare erbjöd strumpor utan bindningstid, men när fakturan damp ner i brevlådan visade det sig att kunderna ofrivilligt tecknat en årsprenumeration.
Fem telefonförsäljare arbetade med att sälja E-socks via telefon, i deras anställningskontrakt står att de är anställda av företaget QN Advertising. I december månad fick säljarna ut sina löner, men sedan årsskiftet har ingen av de fyra säljare som fortsatte att arbeta för QN fått betalt för arbetet som de har utfört.
Lönen för januari skulle ha betalats ut till deras konto den 27:e februari - men kom aldrig efter besked om att QN hotas av konkurs.
Samtidigt som de känner sig lurade på delar av sina löner, känner de också ett dåligt samvete efter att ha läst om företagets bluff i BT.
– Det är både äldre människor och barnfamiljer som man ringt upp och övertalat att de inte skulle binda upp sig för någonting. Men det var vad de sa till oss, att vi skulle betona att det var helt bindningsfritt, vi trodde så klart att det stämde, säger Lotta Duvseth, 20 år.
Läs mer i dagens BT eller i eBT.