Tyskarna väljer Sjuhärad
Tomma stugor i Bohuslän. Tyskarna har sålt av i Småland... Så rapporteras det.
Men i Sjuhärad tycks stugorna efterfrågade och tyska Sverigeälskare är på väg som aldrig förr.
En rundringning till turistbyråer och uthyrare i och kring Sjuhärad ger entydigt besked. Det är bra åtgång på hyrstugor och turisterna är verkligen på gång.
– Om vi ser perioden fram till 15 juli har vi registrerat fler tyska besökare än förra året, säger Agneta Sjöblom på Turistbyrån i Ulricehamn. Då är ännu inte den riktigt stora strömmen söderifran dragit igång. Semesterperioden har ännu inte startat helt söderöver.
Sassi Wemmer på Marknadsplats 7-härad känner inte heller av någon svalnat tyskt stugintresse.
– Tvärtom, efterfrågan tycks större än någonsin.
Inte heller på den småländska sidan av gränsen råder pessimism.
–Nej, det är verkligen inget slack från Tyskland. Snarare har efterfrågan ökat, säger Helén Einarsson på Smålandsturism i Jönköping, som för övrig har en del aktivitet på Västgötasidan.
Sämre koll på läget
Samtidigt har turistbyråer och förmedlingsföretag idag mycket sämre koll på bokningsläget än tidigare. En allt större del av stugorna bokas direkt hos uthyraren. Över nätet.
Markus Lenk som driver förmedlingssajten Ferienwohnung-netz.de med Erkrath i Neandertal som bas menar att Sverige är uselt på turistinformation på nätet.
Lenks nätplats innehåller ett hyggligt stort utbud av svenska stugor. Men av hans kunder är det ändå bara en liten rännil som söker sig norrut till feriehus i Sverige.
– Frankrike, Italien och Spanien är det stora resmålen för våra kunder som söker semesterbostad, säger Lenk.
Samtidigt tror han att det går att öka intresset för Sverige betydligt, genom bättre och flödigare information, speciellt på tyska språket.
– 100 miljoner tyskspråkiga är en stor marknad. Då är det märkligt att så mycket information bara finns på engelska. Dessutom är det svårt att få fram material över huvud taget om aktiviteter, saker att se och uppleva. De danska och tyska turistorganisationerna är mycket bättre på att leverera material, säger Markus Lenk som själv söker flitigt för att komplettera med information.