Annons

Turistsvek trots miljonsatsning

Kommunen satsar 15 miljoner om året på BoråsBorås TME AB, men de turistekonomiska effekterna har uteblivit. Utvecklingen inom besöksnäringen är sämre i Borås än i landet som helhet. Bolaget uppfyller inte heller sitt eget ursprungliga mål.
Borås • Publicerad 2 februari 2014
Foto: Lennart Magnusson

När det kommunala destinations- och marknadsföringsbolaget bildades 2010 var målsättningen att fördubbla de turistekonomiska effekterna, från 512 miljoner till en miljard kronor, inom fem år. Det skulle innebära samma nivåer som under Knallelands storhetstid på 1980- och 1990-talen då busslaster med långväga besökare kom till Borås av samma anledning som massorna lockas till Gekås i Ullared idag. Då fanns också Boråsmässan där flera av stadens tekoföretag förlade årliga stormöten med deltagare från hela landet som bodde på hotell och spenderade pengar på stadens utbud.

– Vi ska upp på de nivåerna igen, men vi har inte lyckats än och har själva flyttat fram målsättningen till 2020, säger vd Helena Alçenius.

Annons

Hon förklarar den initiala optimismen med att det fanns en okunskap om hur långt det befintliga utbudet av aktiviteter och evenemang i staden skulle räcka.

– Vi trodde att vi kunde göra marknadsanpassade paketlösningar med befintliga produkter genom att använda djurparken som dragare. Senare har vi insett att det krävs investeringar i bättre och fler reseanledningar, säger hon.

Stadens utbud har helt enkelt inte hängt med i konkurrensen om turisterna. Exempelvis har Stadsparksbadet, som ansågs vara norra Europas modernaste anläggning för 15-20 år sedan, inte upprustats till dagens norm. Samtidigt har de största besöksmålen i staden huvudsakligen förblivit desamma. Verksamhetsredovisningen från 2001 listar upp: Stadsparksbadet, Borås djurpark, Borås camping, Alidebergsbadet, Textilmuseet, Torpa stenhus, Konstmuseet, Borås museum och Navet (populärast först).

– Om vi ska få till en mental "måste-karta" för besökare så ska vi vara medvetna om att det kommer att kosta pengar i form av investeringar. Så länge som vi är kvar på den här utbudsnivån så ligger de turistekonomiska effekterna kvar på en halv miljard, säger Helena Alçenius.

Hon tycker att flera offensiva satsningar på senare år ger hopp inför framtiden och nämner Simonsland med Textile Fashion Center och det nya Textilmuséet som invigs i maj, och inte minst Kongresscenter som står färdigt hösten 2016.

Politikern Ulf Olsson, som är styrelseordförande i BoråsBorås TME, anser att den utdragna processen på väg mot ett kongresshus är huvudförklaringen till att bolagets ursprungliga målsättning för turistekonomiska effekter inte har uppfyllts.

– Diskussionerna om ett kongresshus hade redan pågått i flera år när bolaget bildades, och vi hade hoppats att det skulle gå snabbare, säger han.

Har bolaget misslyckats med sitt uppdrag?

– Målet och ambitionen kvarstår, vi har bara flyttat fram målet, säger Ulf Olsson som påpekar att bolagets uppgift inte är att skapa egna arrangemang, utan att stötta boråsare, näringslivet och staden/kommunen vid marknadsföring av aktiviteter som ska locka besökare till Borås.

BoråsBorås TME är det kommunala bolag som subventioneras med mest koncernbidrag. Är prislappen på 15 miljoner rimlig?

Annons

– Det motsvarar ungefär två promille av stadens omsättning. Det är en rimlig nivå, tycker jag.

BoråsBorås TME AB

Kommunens turism­främjande verksamhet bedrevs tidigare i förvaltningsform med närmare tio anställda totalt.

2006 inledde Borås Stad och näringslivet ett partnerskap på prov för att samordna insatser för en attraktivare stad att arbeta i, leva i och besöka.

2010 ­permanentades samarbetet då destinations- och marknads­föringsbolaget BoråsBorås TME AB bildades. Bolaget har idag 14 anställda.

Borås stad äger 91 procent. 9 procent ägs av BoråsBorås näringslivs ekonomiska förening med drygt 900 medlemmar från bland andra ­Borås City, Knallelandsgruppen, Viareds företagarförening, Högskolan ?i Borås och SP.

För 2013 beviljade kommunen koncern­bidrag med 14,9 miljoner till verksamheten. Den ekonomiska föreningen bidrog med 1,6 miljoner.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons