Annons

Tuff marknad för optikerna i Borås

Aggressiva annonskampanjer, sockersöta erbjudanden och pressade priser. Dålig tillväxt i optikerbranschen har ökat konkurrensen mellan butikerna.
Borås • Publicerad 15 mars 2012
Nathalie Elstrup på Specsavers i Borås sorterar glasögon. Under hela 2000-talet har konkurrensen inom branschen varit mycket hård.
Nathalie Elstrup på Specsavers i Borås sorterar glasögon. Under hela 2000-talet har konkurrensen inom branschen varit mycket hård.Foto: Jan Pettersson

Och i glasögonkriget består ammunitionen av låga priser.

Det finns ett tiotal optiker i Borås. Alla med sina specialerbjudanden.

Annons

Någon ger bort gratis barnbågar, medan någon annan bjuder på ett extra par glasögon eller kanske progressiva glas.

Priset är givetvis en viktig faktor i kampen om kunderna, och i går kunde man läsa i annonserna från både Smarteyes och Specsavers att just de var billigast. Smarteyes hävdar att enkelslipade glasögon kostar en bit över 2 000 kronor hos konkurrenten Specsavers medan de själva tar mindre än halva priset.

Specsavers å sin sida annonserar att de tvärt om skulle vara några hundralappar billigare att handla hos dem istället för hos Smarteyes och att deras glasögon kostar omkring 800 kronor, alltså inte 2 000 som påstås i konkurrentens annons.

På Smarteyes i Borås får man inte tala med pressen, utan hänvisar istället till företagets vd Fredrik Wistrand som förklarar de olika prisuppgifterna.

– Vi har rätt i våra annonser. Det handlar om att slutpriset hos de andra firmorna blir mycket högre än vad de påstår. Vi är det enda företaget som är helt transparanta när det gäller priserna. Hos oss betalar man det pris som vi skriver i annonserna och det är inklusive allt, det samma gäller inte för de andra.

Merima Hadzic, butikschef på Specsavers i Borås, är lite förvånad över annonserna.

– Nej, man betalar det pris vi skriver i annonsen. Var Smarteyes har fått sina uppgifter från vet jag inte, och det får de stå för, säger hon.

Ord står alltså mot ord, och oavsett vem som har rätt är annonserna ett tecken på den allt tuffare konkurrensen mellan glasögonhandlarna.

Där är både Merima Hadzic och Fredrik Wistrand överrens.

– Egentligen märker vi inte av konkurrensen särskilt mycket, annat än att många kolleger i branschen kör med mer aggressiv marknadsföring, säger Fredrik Wistrand.

Annons

– Det är klart att kunderna jämför pris och är allt mer medvetna. Men vi är ett stort företag med 1 400 butiker, så vi klarar av att hålla nere våra priser. Dessutom är det inte bara i vår bransch, lågkonjunktur och finanskriser gör att alla pressar priserna. Se bara på klädbranschen eller på mataffärerna, säger Merima Hadzic.

På branschorganisationen Optikbranschen säger man att det under hela 2000-talet har rått en ganska hård konkurrens i branschen.

Vd:n Fredrik Thunell bekräftar också att utvecklingen förra året lämnade en del övrigt att önska.

– Vi hade en tillväxt på 0,8 procent och det är inte särskilt bra. Å andra sidan ligger det i nivå med övriga detaljhandeln, säger han.

Optikbranschen

* Totalt omsatte optikbranschen cirka 6,4 miljarder kronor år 2011.

* Det är en svag ökning på mellan 0,6-08 procent jämfört med tidigare år.

* Glas står för en stor del av marknadsvärdet och ökar med 3,5 procent. Ser man till antal sålda glas är det ungefär samma siffror år 2010 och 2011.

* Värdet på sålda bågar backar en aning, från 1,7 miljarder till 1,66 miljarder.

* Antalet synundersökningar ligger stabilt, medan värdet ökar med 6,8 procent. En signal om att svenska optiker kanske har börjat ta mer för sina synundersökningar än tidigare.

Källa: Tidningen Optik samt Optikbranschen.

Patrik Westerlund
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons