– De behandlar folk som djur, säger hon.
Brevet har hon skrivit i egenskap av kommunal tjänsteman och skickat till ansvariga beslutsfattare i kommunen. Bland annat skriver hon att personalen på Individ- och familjeomsorgs ekonomiavdelning, alltså de som beslutar om ekonomiska bidrag, ”kränker sina besökare gång på gång och att det verkar som om de njuter av det”
– Sättet man blir bemött på är fruktansvärt dåligt, säger hon.
Hon berättar om människor som inte får någon information om varför de får avslag och nämner ett annat exempel där en kvinna tvingades gå en utbildning hon var klart överkvalificerad för.
– Hon är välutbildad och kan bra svenska, men de trodde inte på henne och sa bara att hon ljög.
– Blir det inte några förändringar blir jag tvungen att säga upp mig eftersom jag i så fall tappar tron på rättvisa och demokrati, säger Sheeda Firouzfateh.
Miriam Johansson, verksamhetschef på IFO i Borås reagerar på kritiken, men tar den på allvar.
– Jag har talat med Sheeda om detta och blir det inte bättre så ska vi ha ett möte med den berörda avdelningen, säger hon.
Det krävs alltså förbättringar?
– Vårt mål är naturligtvis att alla ska bli korrekt bemötta, säger hon. Därför har vi så sent som förra veckan haft personalen på en två dagar lång utbildning i hur man bemöter folk på ett korrekt sätt.
Vårt Norrby har som mål att lyssna in de boendes och organisationers önskemål och behov och medverka till ny verksamhet i stadsdelen. De vill verka för att nya mötesarenor uppstår och vi stöttar de föreningar som så önskar.
Vårt Norrby har också möjlighet att initiera, medverka och driva nya projekt. Det kan vara hälsofrämjande korttidsprojekt, projekt som riktar sig till ungdomar eller till någon annan specifik grupp.
Källa: Borås stad