Annons

Swedbank varnar för bedragare

Någon har satt i system att försöka lura äldre damer på deras pengar, genom att försöka komma åt deras visa-koder.
– Hittills har fem av våra kunder hört av sig till oss, säger Stefan Dohlnér, säkerhetschef på Swedbank i Sjuhärad.
Borås • Publicerad 18 januari 2008
Stefan Dohlnér, säkerhetschef på Swedbank i Sjuhärad uppmanar alla som tror sig drabbade att göra en polisanmälan.
Stefan Dohlnér, säkerhetschef på Swedbank i Sjuhärad uppmanar alla som tror sig drabbade att göra en polisanmälan.Foto: Bengt Lagerstedt

Tillvägagångssättet har varit det samma vid alla de fem tillfällen som banken i nuläget känner till.

– Någon har ringt upp dessa äldre damer och antingen sagt att han arbetar på banken eller sagt att han ringer från Visa, säger Stefan Dohlnér.

Annons

Personen har sedan påstått att deras betalkort måste bytas ut, och att för att göra det hela smidigare ska han hjälpa dem via telefon. Men för att kunna göra detta behöver han tillgång till deras koder, antingen kortets pinkod, eller cvc-koden, alltså den kod man ofta använder då man handlar på internet.

– Dessa koder är personliga, och de ska därför aldrig lämnas ut till någon, säger Stefan Dohlnér.

Av dem som hört av sig till banken, har minst en uppgivit sin kod för bedragaren.

– Hon märkte att han på något sätt drog ut på samtalet, berättar Stefan Dohlnér. Direkt när han lade på kände hon att något var fel och ringde upp oss på banken.

Samtalet kopplades då till Stefan Dohlnér som genast förstod vad som var i görningen.

– Jag spärrade omedelbart hennes kort, berättar han.

Trots det hade bedragaren redan lyckats göra ett mindre uttag på kortet, antagligen medan han fortfarande pratade med sitt offer i telefon.

– Som tur var handlade det om ett mindre belopp som gärningsmannen kommit över.

Banken ersätter inte förluster för de kunder som blivit lurade på det här sättet.

– Nej, koden är personlig och får inte lämnas ut till någon annan. Gör man det, så ersätter inte vi förlorade belopp.

Annons

Stefan Dohlnér uppmanar nu alla som misstänker att de blivit kontaktade av gärningsmannen att anmäla händelsen till polisen.

– Dessutom ser vi gärna att de tar kontakt med oss också, säger han. Men betonar samtidigt att det är polisen sak att utreda sådana här brott.

Hos polisen har man ännu inte fått in några anmälningar om bedrägerierna.

– Inte vad jag känner till på rak arm i alla fall. Men ofta brukar man kanske kontakta banken i första hand, och sedan brukar det gå några dagar innan de här fallen kommer till vår kännedom, säger Claes Lindberg, biträdande utredningschef vid Boråspolisen.

Skydda ditt kort

Skriv din namnteckning på kortet så fort du får det.

Förvara kortets kontonummer och din personliga kod på ett säkert ställe, aldrig tillsammans med kortet

Kontrollera dina kort med jämna mellanrum för att säkerställa att inget saknas.

Förstör och kasta kvittokopior, flygbiljetter, resplaner och annat som visar dina kortnummer.

Memorera din personliga kod.

Uppge inte information som känns obehaglig att lämna ut.

Ge aldrig någon person det lösenord du använder för att logga in på ditt onlinekonto eller din internetleverantör.

Tillhandahåll inte finansiell kontoinformation om du inte ska betala för ett köp med det kontot.

Ring direkt till banken eller finansbolaget som utfärdade ditt kort. Utfärdaren kommer eventuellt annullera ditt nuvarande kort och utfärda ett nytt. Kontrollera att din postadress stämmer.

Om du upptäcker att falska köp gjorts på ditt kort, ska du omedelbart ringa till din bank och rapportera bedrägeriet och anhålla om ett nytt kort.

Källa: www.mastercard.com/se

Patrik Westerlund
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons