Annons
I tisdags kväll blev tågresenärer mot Borås stående på perrongen i Göteborg.
Borås • Publicerad 31 juli 2008

Utan tåg och utan information.

– Tåget var på väg att köras ner från depån för avgång klockan 22.50 då vi upptäckte ett fel. Det tog ett tag innan vi kunde få loss ett nytt tåg som kunde köra. Detta avgick 40-45 minuter försenat, säger Sven-Ingvar Håkansson, pressinformatör på SJ.

Annons

Förutom att passagerarna inte fick någon information om vad som hade hänt så flyttades avgångstiden för det försenade tåget hela tiden fram. Håkansson förklarar att det är Banverket som sköter om informationstavlorna och utropen.

Agnes Sandstedt bor i Borås och skulle med tåget som inte kom. Hon berättar att det fanns en tågvärd bland passagerarna på perrongen som inte heller visste vad som hade hänt.

– Jag blir väldigt upprörd över att de behandlar sina resenärer så här, säger hon.

Det är främst bristen på information till passagerarna som irriterar henne.

Agnes hade Västtrafikkortet och kunde resa med Swebus i stället medan de som hade en biljett utfärdad av SJ snällt fick gå tillbaka och vänta på tåget.

Sven-Ingvar Håkansson säger att SJ kan ringa upp Swebus kontor och be om en rek-visition så att SJ-biljetterna kan användas.

Trots att Agnes Sandstedt blivit en härdad resenär är hon irriterad.

– Jag har rest mellan Borås eller Bollebygd och Göteborg nu i 4–5 år och har vant mig vid förseningar men jag tänker på nya resande. Vill man att folk ska resa med tåg eller buss kan de inte hålla på så här, säger hon.

Maria Hjulström
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons