Annons

"Spaka själv" en rekryteringsplats för nya piloter

Testa på att ta över spakarna på ett flygplan - tusen meter upp i luften.Det är så Borås flygklubb rekryterar folk till pilotutbildningarna.
Borås • Publicerad 30 augusti 2015
Linus Pellby, Manuel Martins och Jan-Olof Arvidsson från Borås flygklubb var under söndagen med och flög nyfikna Boråsare. Foto: Joel Engblom
Linus Pellby, Manuel Martins och Jan-Olof Arvidsson från Borås flygklubb var under söndagen med och flög nyfikna Boråsare. Foto: Joel Engblom

– Det finns en stor nyfikenhet kring flygplan. Man ska bara över det sista hindret, att sitta i luften tillsammans med en erfaren förare.

Orden kommer från Manuel Martins, som tog privatflygcertifikat för två år sedan. Under söndagen var han på plats vid Borås flygplats för att hjälpa till när Borås flygklubb arrangerade Spaka själv.

Annons

Ett tiotal besökare tog sig under söndagen upp till Viared för att pröva på en luftfärd tillsammans med en pilot från föreningen.

De arrangerade en liknande dag för två veckor sedan, och fick då ytterligare ett par stycken att anmäla sig till höstens pilotutbildning.

– Det var 14-15 stycken som började läsa teorikursen förra året, och det visar att det finns ett stort intresse här i Borås för att börja flyga, säger flygläraren Linus Pellby.

Att ta ett flygcertifikat tar enligt Pellby ungefär två år. Då ingår teoriutbildningar med tentamen och minst 45 flygtimmar, där minst tio av dessa ska flygas ensam i luften, med flygläraren på backen.

Sedan väntar bara uppflygning med en representant från Transportstyrelsen, innan man kan kalla sig pilot.

– Flygcertifikatet är grunden som man sedan bygger vidare på om man till exempel vill flyga kommersiell trafik. Det är faktiskt många kommersiella piloter som börjar i en flygklubb, säger Linus Pellby.

Tobias Lindberg, 28 år, är på sluttampen av sin utbildning för att ta sitt flygcertifikat. Teoridelen läste han i Göteborg, men sina 45 flygtimmar tar han i Borås. Dels av kostnadsskäl, dels för dess geografiska lämplighet.

– Det är en ganska kort start- och landningsbana här, så man får lära sig att flyga med mindre marginaler än på andra flygfält, säger Lindberg.

Joel EngblomSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons