"Spaka själv" en rekryteringsplats för nya piloter
– Det finns en stor nyfikenhet kring flygplan. Man ska bara över det sista hindret, att sitta i luften tillsammans med en erfaren förare.
Orden kommer från Manuel Martins, som tog privatflygcertifikat för två år sedan. Under söndagen var han på plats vid Borås flygplats för att hjälpa till när Borås flygklubb arrangerade Spaka själv.
Ett tiotal besökare tog sig under söndagen upp till Viared för att pröva på en luftfärd tillsammans med en pilot från föreningen.
De arrangerade en liknande dag för två veckor sedan, och fick då ytterligare ett par stycken att anmäla sig till höstens pilotutbildning.
– Det var 14-15 stycken som började läsa teorikursen förra året, och det visar att det finns ett stort intresse här i Borås för att börja flyga, säger flygläraren Linus Pellby.
Att ta ett flygcertifikat tar enligt Pellby ungefär två år. Då ingår teoriutbildningar med tentamen och minst 45 flygtimmar, där minst tio av dessa ska flygas ensam i luften, med flygläraren på backen.
Sedan väntar bara uppflygning med en representant från Transportstyrelsen, innan man kan kalla sig pilot.
– Flygcertifikatet är grunden som man sedan bygger vidare på om man till exempel vill flyga kommersiell trafik. Det är faktiskt många kommersiella piloter som börjar i en flygklubb, säger Linus Pellby.
Tobias Lindberg, 28 år, är på sluttampen av sin utbildning för att ta sitt flygcertifikat. Teoridelen läste han i Göteborg, men sina 45 flygtimmar tar han i Borås. Dels av kostnadsskäl, dels för dess geografiska lämplighet.
– Det är en ganska kort start- och landningsbana här, så man får lära sig att flyga med mindre marginaler än på andra flygfält, säger Lindberg.