Annons

"Sociala medier kommer aldrig att ersätta känslan av en varm kram"

– Sociala medier är inte ett 100-meterslopp, det är ett marathon, säger Joakim Jardenberg, expert på sociala medier.
Borås • Publicerad 14 maj 2013
Foto: Johanna Johansson

För sitt engagemang och nytänkande vann han också Sparbanksstiftelsen Sjuhärads sociala medier-pris.

Politiker, näringsliv och skolpersonal var några av deltagarna i konferensen "Mötesplats sociala medier" som hölls på Stadsteatern i Borås. Ämnen som togs upp var hur politiker kan använda sociala medier som Twitter och Facebook och hur internet har förändrat vår vardag. Från 90-talets modemuppkopplingar som spärrade telefonlinjen till dagens snabba uppdateringar från våra smarta telefoner i väntan på bussen.

Annons

Bland talarna var det särskilt en som utmärkte sig – pristagaren Joakim Jardenberg. Bland åhörarna hördes "fantastiskt" och "inspirerande". Och på twitterflödet, som kunde följas på en skärm på scenen, fanns både de som uttryckte beröm och de som citerade Joakim Jardenbergs föreläsning.

Med videoklipp, ljud och bilder berättade Joakim Jardenberg om människors rädsla för förändringar, trots att vi är vana vid dem, som när årstider växlar eller när vi får barn. Och han tror att många begränsar sig genom att tro att sociala medier är svårt.

– Vad händer om vi utgår från att teknik inte är svårt? frågade han publiken.

Han tror att politiker som använder sociala medier måste tänka långsiktigt.

– Man får inte se det som en kort kampanj, eller ett kort lopp, det gäller att ha kontakt med väljare och föra ut sitt budskap kontinuerligt.

Och priset, ett stipendium på 100 000 kronor, verkar ha kommit lägligt.

– Jag ska använda pengarna som en piska för att ta tag i och skriva klart boken som har legat i en låda i flera år.

Hur känns det att vinna?

– Fantastiskt.

Joakim Jardenberg tror inte att det finns någon anledning att vara rädd för att sociala medier tar över – så att man i stället blir isolerad.

Annons

– Sociala medier kommer aldrig att ersätta känslan av en varm kram.

I år hölls "Mötesplats sociala medier" för fjärde gången och konferensen är ett samarbete mellan Borås stad och Högskolan i Borås.

Margareta Lundberg Rodin, prefekt på högskolan, är en av arrangörerna.

– Jag tycker det har varit en väldigt bra inledning och bra talare. Det här är första gången vi är här på teatern och det fungerar väldigt bra, tekniken är bra här.

Hon är nöjd med publiksiffran – en nästintill fullsatt salong.

– Det är fler här än tidigare år, jag tror att det är mest publik hittills, säger Margareta Lundberg Rodin.

Kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S) hälsade välkommen, men kunde sedan luta sig tillbaka och lyssna på talarna.

– Det här är väldigt intressant. Jag har fått många tankeställare, men också hört mycket som bekräftar sättet vi inom Borås stad jobbar med sociala medier.

Socialdemokraterna i Borås har ingen policy och inga speciella riktlinjer som politikerna i partiet ska förhålla sig till när de använder sociala medier. Men Ulf Olsson har en strategi.

– Jag använder sociala medier i min roll som kommunstyrelsens ordförande och skriver mest om politik. Jag kan vara personlig, men inte privat. Sociala medier skapar ytterligare möjligheter till kontakter med kommuninvånare, säger Ulf Olsson.

Johanna Johansson

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons