Annons

"Sätt tryck på tillverkarna"

Det är i princip omöjligt att som konsument helt undvika palmolja i vardagen.
Borås • Publicerad 30 augusti 2014

– Man är väldigt utlämnad till information från leverantörer, som i sin tur ofta köper in fettblandningar som de inte själva kan spåra, sakkunnig på Naturskyddsföreningen.

Användningen av palmolja har ökat kraftigt. Den är billig att framställa och besitter speciella egenskaper som gör den lämplig i livsmedel och därför har den ersätt andra vegetabiliska fetter. Palmoljan i sig är inget problem, men sättet den framställs på är ofta miljöskadligt då regnskog skövlas för att ge plats åt palmodlingar, enligt Naturskyddsföreningen.

Annons

– Idag är palmoljeodling den största orsaken till avskogningen i Indonesien, påpekar Maria Rydlund.

Enligt Naturskyddsföreningen följs avskogningen av andra problem som okontrollerade skogsbränder, minskade vattentillgångar, användning av hälso- och miljöfarliga bekämpningsmedel, förorenade vattendrag och utarmning av jordar.

Palmoljan finns i dag i allt från tvättmedel till livsmedel, kosmetika, tvål och schampo.

– Så länge efterfrågan fortsätter och vi inte har tillräckliga styrmedel så fortsätter utvecklingen i samma spår, säger Maria Rydlund.

Det finns ekologisk palmolja och Krav har en särskild regel om att urskog och naturskog inte får ha skövlats för att framställa oljan.

– Det är viktigt att veta hur den är producerad och sätta högre tryck på dem som använder oljan i sina produkter.

Maria Rydlund anser att Borås djurpark gjort en god insats när det gäller att gå före och tror att det kan få spridningseffekter.

– Borås är den första djurparken i Sverige som jag vet att ta bort palmoljan. Det sänder en signal till leverantörer och det är viktigt. Problemet är att många inte har tid eller resurser att sätta sig in i problematiken. Men vi har nu sett ett trendbrott och konsumenter börjar ifrågasätta. Företagen lyssnar och blir bättre.

Tobias Hjelm
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons