Annons

Så snabb är nya vägen

Sällsynta grodor och oförutsedd berggrund bidrog till att sinka Förbifart Sjöbo, men i morgon öppnas vägen äntligen för trafik. Se filmklippet i artikeln!
Borås • Publicerad 10 september 2014
Foto: 

BT skickade ut två bilar för att kolla tidsvinsten med den nya rutten.

I morgon öppnas nybygget Förbifart Sjöbo för trafik, men redan under gårdagen fick BT testa vägen.

Annons

På 2 minuter och 36 sekunder hann BT:s ena reporter köra genom hela Förbifart Sjöbo enligt rådande hastighetsbegränsningar. BT:s andra reporter – som körde den gamla vägen från rondellen vid Borås djurpark till Långestensrondellen – hann fram först 54 sekunder senare. Projektets byggledare Olof Ekstrand är nöjd med tidsbesparingen för bilisterna, men tycker att den avgörande vinsten är säkerheten.

– Säkerhetsmässigt är det här en enorm förbättring. Vi har separerat gång- och cykeltrafikanterna från biltrafiken och övergångsställena är få. Vi har även byggt bort övergångsställen för gångtrafikanter över järnvägen, säger Olof Ekstrand.

Byggandet av Förbifart Sjöbo har tagit exakt två år, men själva byggstarten försenades flera gånger. Bland annat ställde fynd av den lilla åkergrodan till det – grodan är nämligen skyddad enligt artskyddsförordningen. Olof Ekstrand pekar ut groddammen som gjorts åt grodorna.

– Den var inte planerad från början, men det är sånt man kommer på under projektets gång. Eller ta berggrunden. Det var dåligt bergsonderat, så varje gång vi trodde att vi var klara med berget, ringde någon av våra byggmaskinister in och meddelade att de stött på nytt berg, säger han.

Olof Ekstrand är övertygad om att Förbifart Sjöbo kommer att förbättra trafiksituationen i Borås, även om han helst hade sett att förbifarten gjorts fyrfilig.

– Men det hade ju blivit dyrare, även om det inte kostat dubbelt så mycket. Det är som med bullerskydden. Man har bullerskyddat vägen, men inte järnvägen. Trots att järnvägen låter mycket mer, säger han.

Med de ekonomiska avvägningar som gjorts, landar prislappen för Förbifart Sjöbo på 140 miljoner kronor. I morgon klockan 11 inviger kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson förbifarten och därefter släpps trafiken på.

– Det är då det gäller. Det sker mest olyckor när trafiken just har omdirigerats, så det är först efter det man kan andas ut. Det är fortfarande några detaljer kvar, lite kablar som ska läggas ner och några diken som ska fixas. Men annars är det faktiskt klart, konstaterar Olof Ekstrand.

 

Förbifart Sjöbo i siffror

Förbifart Sjöbo har betalats av Borås stad – prislappen landar på 140 miljoner.

Förbifarten är 3 kilometer lång, varav 2 kilometer ska överlämnas till Trafikverket.

Varje halvmåne i träbron som löper över förbifarten väger 64 ton. Den ena träbron fick sättas fast mitt i natten när inga tåg gick.

Bygget närmast järnvägen har endast pågått 22:20-05:00 av säkerhetsskäl.

40 personer har som mest jobbat samtidigt med förbifarten.

200 meter viltstängsel har satts upp.

25 800 kvadratmeter slitlager av asfaltsbetong har lagts.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons