Annons

Roland och Eva fick byta rum sex gånger på sin solsemester

Roland Lorentzon och Eva Edman fick byta rum sex gånger innan de till slut kunde börja njuta av sin semester.
Borås • Publicerad 14 februari 2010
Foto: Frida Klingberg

Nu har de anmält researrangören Detur till Allmänna Reklamationsnämnden.

– Halva semestern blev förstörd, säger Roland Lorentzon.

Annons

I november i fjol åkte Roland Lorentzon och Eva Edman på sin tredje tripp med researrangören Detur till Egypten. De två första resorna tillbringades utan större problem.

– Tredje gången gillt blev en besvikelse, trots att vi för första gången hade betalat extra för att få ett specificerat hotell.

När de kom fram till hotell Aida i Sharm el Sheik, efter en tre timmar försenad flygresa med en söndrig flygstol, hade varken hotellet eller Detur någon incheckningslista.

– Receptionisten tog bara en nyckel från en hög på bordet. ”Här, gå och lägg dig” var hans attityd, berättar Eva Edman.

I det första rummet gick inte dörren att låsa. I det andra rummet gick inte garderoben att öppna. I det tredje rummet fanns det inget varmvatten, när paret skulle duscha efter en dag på stranden.

– I katalogen stod det att hotellet var renoverat 2008. När vi ifrågasatte hotellchefen om det verkligen var sant ville han inte svara.

Vid frukosten blev de stoppade och tillsagda att betala, trots att frukosten skulle ingå i resan.

– Då tröttnade vi på hur vi blev behandlade och tog en taxi till hotell Sharm Cliff.

Även där fick de byta rum två gånger innan de kom till ro.

– Vi bad Detur att kompensera oss med ”all inclusive”, men det nekade de oss direkt. Till slut fick vi tjatat till oss en middag, utan dricka eller kaffe. Det tyckte vi var småsnålt, vi dricker inte ens alkohol.

Annons

Till slut fick de sin dricka och 500 kronor var, trots att de hade begärt tillbaka halva reskostnaden, 7000 kronor. Nu har Roland Lorentzon och Eva Edman gått vidare till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden).

Detur beklagar händelsen men menar också att de enligt paketreselagen gjort vad de har kunnat genom att uppgradera dem till ett bättre hotell.

– För oss är det inte bara negativt när ett fall går till ARN, då får vi en måttstock på vilken ersättning vi ska ge i osäkra fall, säger Cecilia Nielsen på Detur.

Zandra Erikshed
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons