GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Rektorns avslöjande statistik – friskolans elever klarar sig sämre på gymnasiet

Få vill prata öppet om det – men bland många lärare och rektorer är det en etablerad sanning:
Elever från Internationella engelska skolan i Borås klarar sig sämre på gymnasiet än vad de borde utifrån slutbetygen i nian.
BORÅS • Publicerad 14 mars 2022 • Uppdaterad 6 juli 2022
Anders Nilsson, rektor på Sven Eriksonsgymnasiet, har iakttagit hur elever från fristående högstadieskolor – framför allt Internationella engelska skolan – ofta inte motsvarar nivån som deras slutbetyg i nian skvallrar om.
Anders Nilsson, rektor på Sven Eriksonsgymnasiet, har iakttagit hur elever från fristående högstadieskolor – framför allt Internationella engelska skolan – ofta inte motsvarar nivån som deras slutbetyg i nian skvallrar om.Foto: Jan Pettersson

En spontan fråga från en elev för fem år sedan blev en aha-upplevelse för rektorn Anders Nilsson på Sven Eriksonsgymnasiet. Eleven var en av deltagarna på den frivilliga sommarskolan som erbjuds till elever som av olika skäl är i behov av det. Hen frågade:

”Varför är det så många elever från just min gamla skola här på sommarskolan?”

Frågan fick Anders Nilsson att börja föra statistik över eleverna på teknikprogrammet, som han ansvarar för. I en så kallad kvalitetsbedömning till ansvarig förvaltning 2019 frågade han sig om situationen visar en tillfällighet eller om det snarare visar på en problematik som behöver lyftas

Senare fick han höra att en kollega på Bäckängsgymnasiet hade gjort en liknande observation om eleverna från Internationella engelska skolan och dessutom fört en liknande statistik.

– Jag kan inte säga att de sätter för bra betyg. Det kan också bero på att eleverna får undervisning på engelska på högstadiet och att det uppstår en begreppsförvirring. Men jag kan se att det från Internationella engelska skolan är dubbelt så många elever som inte klarar sig på teknikprogrammet jämfört med elever från andra skolor, säger Anders Nilsson.

”Det är tydligt att elever därifrån har en hög uppfattning om sig själva och sina kunskaper som inte stämmer överens med verkligheten.”
Anonym gymnasielärare

BT har gått igenom de senaste fem årens meritvärden bland niondeklassare i Borås. Internationella engelska skolan (IES) sticker ut med det klart högsta snittet före Malmen Montessori. Enligt Anders Nilsson har eleverna från den betygsmässigt bästa grundskolan en tendens att ”sjunka som gråstenar” i betyg när de börjar gymnasiet.

– Det pratas bland både rektorskolleger och lärare om den här problematiken, säger Anders Nilsson.

Hans egen statistik, över de elever som har påbörjat teknikprogrammet på Sven Eriksonsgymnasiet de senaste åren, tycker han talar sitt tydliga språk. De flesta kommer med betyg från Internationella engelska skolan som ligger en bra bit över den genomsnittliga niondeklassarens men resultaten i gymnasiet motsvarar inte förväntningarna.

Från de tre senaste studentkullarna har bara 11 av 25 tidigare IES-elever fullföljt teknikprogrammet på Sven Eriksonsgymnasiet med godkänd examen.

Med tanke på att det årliga antalet nior som har lämnat Internationella engelska skolan är runt 90 eller 60 (beroende på hur många klasser som finns) är det ett statistiskt begränsat underlag, men Anders Nilsson konstaterar att det är anmärkningsvärt hur många IES-elever med C i genomsnitt i grundskolan som inte klarar av gymnasiestudierna.

Inom lärarkåren på båda Borås största skolor är frågan märkbart känslig. BT har pratat med ett flertal lärare men ingen av dem vill tala öppet.

– Ibland kan Internationella engelska skolan framställas som en elitskola men det är inte vår bild. Det pratas om disciplin men innehållet verkar saknas, säger en gymnasielärare som vill vara anonym.

Lärarna har inget statistiskt underlag för sin känsla men ju fler lärare BT talar med, desto mer framträder bilden av att det är ett levande samtalsämne och att det finns en gemensam syn på Internationella engelska skolan i kåren.

– Det är tydligt att elever därifrån har en hög uppfattning om sig själva och sina kunskaper som inte stämmer överens med verkligheten, säger en annan lärare.

BT har också varit i kontakt med två fackliga företrädare som bekräftar att bilden som Anders Nilsson har är utbredd i kåren.

– Generellt upplever många att det finns en sådan skillnad, men inte alla. Sen behöver ju sjunkande betyg inte nödvändigtvis handla om kunskapsnivån på högstadiet, utan på att skolmiljön och utbildningen blir så annorlunda när de kommer till gymnasiet, säger Anne Pihlo, ordförande för Lärarnas riksförbund i Borås.

Fakta

Så många klarade teknikprogrammet

2021: 115 av de 120 som började i årskurs ett tog examen, varav 100 med högskolebehörighet. Av de fem som bytt till annat program var fyra från Engelska skolan.

2020: 99 elever av de 120 som började i årskurs ett tog examen, varav 91 med högskolebehörighet. Av de 21 som bytt till annat program eller slutat helt var 9 från Engelska skolan.

Källa: Anders Nilsson, rektor på Sven Eriksonsgymnasiet

Erik JullanderSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.