Annons

Regionen vill bygga ut E20

Det blev aldrig någon motorväg av riksväg 40 mellan Ulricehamn och Jönköping. Trafiken räckte inte till.
Borås • Publicerad 17 februari 2014
Foto: Lars-Ãke Green

Det blir det däremot på E 20 i Skaraborg, om regionen och kommunerna får som de vill. Trots att fordonen där är ännu färre. Nu lämnas den västsvenska ansökan in till regeringen.

En miljard kronor i medfinansiering utlovas om regeringen i vår ändrar i Trafikverkets förslag till infrastrukturplan för perioden 2014-25.

Annons

Fem delsträckor av E 20, där förslaget är mötesfri 2+1 väg med mittvajrar, begär regionen ska bli motorväg istället.

Men om man utgår från Trafikverkets bedömningar ser skälen att satsa på motorvägsstandard från Vårgårda i väster till Hova i öster rätt magra ut.

Dagens omoderna tvåfiliga väg genom Skaraborg är inte heller överbelastad någonstans, i teknisk mening. Däremot är den ytterst farlig.

Precis som gällde R 40, innan denna blev mötesfri öster om Ulricehamn och väster om Rångedala, har svåra dödsolyckor inträffat. Enligt Trafikverket blir säkerheten ändå fullt acceptabel med 2+1-alternativet.

Jonas Andersson, FP:s gruppledare, med sjukvården som eget huvuduppdrag, anser inte att en halv miljard kronor i regionalt bidrag till en motorväg är en orimlig satsning alls.

- Visst kan man hävda att pengarna skulle kunna gå till sjukvård, men summan ska delas upp på flera år och motsvarar inte en särskilt stor årlig driftsutgift. Jag tycker det är viktigt att regionen som lagt över 820 miljoner i det västsvenska paketet är beredd att satsa även i Skaraborg.

Läs mer i måndagens BT eller i eBT.

Jan Lindsten
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons