Annons

Outlet lockar hit turisterna

Borås djurpark är fortfarande den största turistmagneten i Borås. Fast Åhaga outlet är en växande uppstickare.
Borås • Publicerad 3 februari 2014
Foto: Anton Hedberg

– Det fanns en oro inför 2013 när det fanns idel solar på väderkartan, men det påverkade inte oss alls, säger eventansvarige Jonas Törndahl.

Det var en slump som ledde till succéförsäljningen i det gamla lokstallet. Jonas Törndahl gick och funderade på vilken lämplig verksamhet som skulle kunna fungera sommartid då lokalerna nyttjades alltför sällan.

Annons

– Jag träffade Nellys grundare i ett annat möte och fick först då klart för mig att deras kontor ligger bara ett stenkast från Åhaga. Då ramlade polletten ner, säger han.

Idén som föddes var att samordna en outletförsäljning med lokala företagare. Första sommaren 2010 såldes enbart Nellys varor, sedan har utbudet växt allt mer för varje år.

Åhagas utveckling, från första sommarens 25 000 besökare till 130 000 i fjol, innebär att evenemanget numera är mer besökt än Sommartorsdagarna.

För första gången sedan starten 1989 hade Sommartorsdagarna färre besök än året innan.

– Det var nästan omöjligt att upprepa 2012 års siffror då vi hade extrem tajming när vi bokade Loreen. Hon kom hit precis efter att hon vunnit Eurovision och det samlades 25 000 människor på Stora torget den kvällen. Vanligtvis brukar det handla om 15 000 som mest per tillfälle, säger Anna Liljenby på Borås City.

Borås djurparks vd Bo Kjellson hade hoppats på att slå toppnoteringen från 2009 i fjol. En stark inledning bromsades dock när sommarvärmen slog till och lockade människor till badstränderna istället.

Läs mer i måndagens BT eller i e-bt.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons