Annons

Nya tag i flygklubben

Efter den tragiska olyckan i våras då Borås ultralätta flygklubb förlorade en medlem och ett plan i en krasch, satsar man nu extra på säkerheten.
Borås • Publicerad 22 juli 2008
Hänger det bara på planet så är ultralätt flygning hur säker som helst, säger Peter Gränström.
Hänger det bara på planet så är ultralätt flygning hur säker som helst, säger Peter Gränström.Foto: Bengt Lagerstedt
Peter Gränström rullar ut ultralätta klubbens senaste tillskott, en Ikarus C42. Det är inga problem för planet väger bara 275 kilo.
Peter Gränström rullar ut ultralätta klubbens senaste tillskott, en Ikarus C42. Det är inga problem för planet väger bara 275 kilo.Foto: Bengt Lagerstedt

Det var den fjärde april som haveriet inträffade utanför Onsala. Planet gick med hög hastighet rätt ner vattnet och piloten omkom omedelbart.

För två år sedan var det grannen på Viaredsfältet Borås Motorflygklubb som drabbades av en svår olycka då tre flygare därifrån omkom i en krasch i havet utanför Ystad.

Annons

Dessa två händelser skapade naturligtvis lokalt en negativ bild av flyghobbyn som flygarna nu vill tvätta bort.

-Det är klart att allmänheten efter sådana händelser tror att det är farligt att flyga, men vårt budskap är att bara man gör som man fått lära sig under utbildningen så ska det inte behöva hända något. Det är mycket sällsynt med materialfel, flygplanen är oerhört säkra, säger Peter Gränström som är informationsansvarig i ultralätta flygklubben.

Nästan alla olyckor beror av att piloten gör fel.

Därför satsar ultralätta klubben mycket på utbildningen. Alla nya flygare får gå igenom en omfattande kurs i flygsäkerhet och samtliga flygare i klubben måste varje år genomgå ett manöverprov för att bevisa att de kan hantera planet i start och landning och på olika vis i luften.

-Olyckorna har tvingat oss att se över rutinerna. Det går alltid att göra allt lite bättre, säger Peter Gränström.

Myndigheternas krav är att de aktiva flygarna ska ha varit i luften minst en timme i månaden under den senaste tolvmånadersperioden. Även flygsäkerhetskursen är obligatorisk men klubben sätter ribban ännu högre genom manöverprovet.

När det gäller flygplanens säkerhet nämner Peter Gränström till exempel att de är så stabila i luften att piloten kan släppa alla kontroller och planen flyger säkert ändå.

-Det är nästan omöjligt att tvinga in ett ultralätt plan i spinn, säger Peter Gränström. Det hänger helt enkelt i luften på de stora vingarna. Och planen genomgår en snabb teknisk utveckling som gör dem allt bättre.

Borås ultralätta flygklubb har ett drygt hundratal medlemmar, varav hälften är aktiva flygare. Det är landets största ultralätta flygklubb.

Klubben äger fyra plan. De är avsevärt billigare att köpa in och att flyga än de större motorplanen.

Data kring planen:

Vikt: 275 kilo.

Motor: Fyrcylindrig, vattenkyld boxer på 80 hästkrafter.

Bensinförbrukning 13 liter per timme.

Bensintank: 50 liter.

Marschhastighet: 140 km/tim.

Last: Pilot och passagerare.

Torkel Ivarsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons