Annons

Nekas stöd i skolan för sin språkstörning

Rikard, 8 år, har en språkstörning som gör att skolan inte fungerar.
Borås • Publicerad 21 maj 2014
Rikard, 8 år, får det stöd han behöver i sin vanliga klass, hävdar rektorn för hans skola. Men Lars-Olof och Regina Strid håller inte med. "Skolan har inte föreslagit en enda åtgärd, vi som föräldrar får vara drivande hela tiden."
Rikard, 8 år, får det stöd han behöver i sin vanliga klass, hävdar rektorn för hans skola. Men Lars-Olof och Regina Strid håller inte med. "Skolan har inte föreslagit en enda åtgärd, vi som föräldrar får vara drivande hela tiden."Foto: Anders Robertsson

Det finns en särskild verksamhet för barn med språkstörning i Borås stad, men där får inte Rikard gå. Och det går inte att överklaga.

I 4-årsåldern fick Rikard Strid diagnosen grav språkstörning, som gör det svårt för honom att kommunicera med människor omkring sig.

Annons

I höstas började han skolan i Kinnarumma, i en vanlig skolklass. Hans föräldrar Lars-Olof och Regina Strid ansåg snart att det inte fungerade, och med tiden har det blivit värre, snarare än bättre, menar de:

– När Rikard inte kan uttrycka sig eller förstå blir han ibland fysisk och utåtagerande i stället. Det har förekommit incidenter där han har blivit mobbad, och han har också gjort saker mot andra barn. Och han är fruktansvärt trött, han får lägga så mycket energi på att förstå och göra sig förstådd, berättar Lars-Olof.

De begärde att Rikard skulle få flytta till kommunikationsklassen, som finns på Bodaskolan och är särskilt inriktad mot barn med språkstörning.

Men rektorn för Rikards skola sa nej, med motiveringen att Rikard kan få det stöd han behöver i sin vanliga klass.

Läs mer i onsdagens BT och i eBT.

Språkstörning

Funktionsnedsättningen yttrar sig i svårigheter att tala och förstå språk.

Det kan innebära att man har svårt med ordföljd och meningsbyggnad, språkljudsbehärsk­ning, ordförråd eller grammatik. Hur svåra problemen är beror på typen av språkstörning och hur grav den är.

Ofta, men inte alltid, har barnen fler bekymmer, med motorik, inlärning, koncentration, humör, balans, per­ception, uthållighet och/eller korttids­minne.

6–8 procent av alla barn i förskoleåldern har en språkstörning av någon grad. Omkring 1–2 procent har en grav språkstörning, vilket innebär att svårigheten finns kvar i vuxen ålder.

Specialpedagogiska skolmyndigheten driver specialskolor för barn med språkstörning i Stockholmsområdet och i Umeå. Dit kan familjer själva söka. Däremot kan man inte begära att få gå i särskild undervisningsgrupp i hemkommunen.

Källa: Hjärnfonden, Riksförbundet DHB.

Karin Samuelsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons