Misstänks för grov fyllekörning på R40
Nu åtalas mannen i 50-årsåldern får grovt rattfylleri efter den farliga färden några dagar för julafton.
– Har man klarat av att köra bil med så hög promille så är man alkoholist med hög tillvänjningsfaktor och det var tur att det inte slutade värre, säger vice chefsåklagare Ove Jäverfelt.
Den tunga fordonet kom med färja från Danmark. När ekipaget kört av i Göteborg för nattvila så började föraren dricka starköl som han köpt på båten.
– Jag vaknade på morgonen och kände mig inte berusad utan körde mot Borås, sa han i polisförhör.
Men vittnen har berättat om en vinglig färd:
– Han körde som en orm och kunde inte hålla en rak linje.
När mannen skulle svänga av vid Boråstorpet gjorde han en plötslig och tvär gir, som tvingade en annan lastbil att bromsa kraftigt.
Trafikanter hade slagit larm om körningen och när polisen kom stod lastbilen mitt på påfarten till motorvägen.
I hytten fanns 18 tomma ölburkar, samt två öppnade och halvfulla flak med Norrlands Guld 5,3 procent.
Där satt också föraren, som enligt polisrapporten var svår att få kontakt med och beskrevs som "en vaken sovande".
Mannen ska ha börjat veva, vifta och sparka mot poliserna när de försökte göra ett alkotest och få ut honom ur bilen. Man tvingades sätta handfängsel på honom.
Han kommer från Centraleuropa och körde åt ett danskt åkeri.
– Jag kan inte namnet, men papper och anställningskontrakt ligger i bilen, sa han i förhör.
Förutom grovt rattfylleri blev det åtal för våldsamt motstånd och våld mot tjänsteman. Men han ansåg sig inte så påverkad att det var grovt rattfylleri och förnekade brott mot poliserna.
– Rent allmänt, utan att känna just till den här personen, så verkar många utländska chaufförer ha ett tufft liv. Det är inte första målet av den här arten som jag haft, säger Ove Jäverfelt.
– Att dricka så mycket är förstås totalt olämpligt med tanke på jobbet. Men det är en utsatt grupp där man sliter hårt för lite pengar och är borta länge. Då kan det vara lätt att ta till alkoholen.