Då startar bygget av järnvägen Borås - Göteborg
Här saknas innehåll
Det behövs en höghastighetsjärnväg mellan Sveriges tre största städer, som ger restider som flyttar resande från flyg till tåg. Det säger ministrarna vid pressträffen som hålls hos Västsvenska handelskammaren.
– Vi har lyssnat på Västsverige som säger att man vill börja bygga från Göteborg, säger Karolina Skog, miljöminister.
3,8 miljarder kronor avsätts nu och planerad byggstart för sträckan Borås - Göteborg blir 2024, är beskedet.
– Det behövs nya spår, den här satsningen borde gjorts för länge sen, säger infrastrukturminister Thoma Eneroth.
Beskedet möttes av applåder på presskonferensen. Det var också festlig stämning redan innan presskonferensens start. Chalmerskören fanns på plats och Västsvenska handelskammarens terrass är smyckad med blågula ballonger i solskenet.
Här saknas innehåll
Tidigare har Trafikverket prioriterat bort en ny järnväg mellan Göteborg och Borås till följd av resursbrist. Men regeringen lyfter nu alltså in den västsvenska sträckan i den nya infrastrukturplanen, den som gäller 2018-2029.
– För oss är det angeläget att markera vikten av sträckan Göteborg-Borås som är ett av Sveriges största pendlingsstråk.
Byggstart kommer alltså att ske från Göteborgshållet. När järnvägen är färdigbyggd hela vägen till Borås kan ministrarna inte ge något svar på. Inte heller låser de sig för vilken hastighet järnvägen ska byggas för.
– Utgångspunkten från regeringens sida är att det ska vara höghastighetsbanor, säger infrastrukturministern.
Ministrarna poängterar också att målet är att hitta breda politiska överenskommelser när det gäller blivande nya stambanor som knyter samman Stockholm, Göteborg och Malmö.
Ministrarna hade ytterligare ett besked med sig till Västsverige: Pengar avsätts också till utbyggnad av Göteborgs hamn, 1,25 miljarder kronor.
Lördagens pressträff var den tredje på temat infrastruktursatsningar sedan torsdagen, då regeringen meddelade att järnvägen Uppsala-Stockholm ska få fyra spår.
Pressträffarna är en upptakt inför regeringens aviserade presentation på måndag av den nationella transportplanen till och med 2029. Det handlar om nysatsningar och underhåll på järnvägar och vägar för sammanlagt 622,5 miljarder.
Politiker och näringslivsföreträdare i Västra Götaland har lobbat och jobbat intensivt för att det ska bli byggstart för järnvägssträckan Göteborg-Borås i närtid efter Trafikverkets chockbesked i höstas om att att den var bortprioriterad på grund av pengabrist. Det talades om svek eftersom den förra regeringen utlovade att sträckan ska vara färdigbyggd 2030.
Turerna hade varit många innan regionledningen i slutet på april meddelade att de är villiga att medfinansiera sträckan, som totalberäknas till 33 miljarder, med tre miljarder.
– Det är tillräckligt mycket för att sätta press på regeringen, sa Birgitta Losman till BT då.