Annons

Kvinna kräver ersättning för felande bredband

Allmänna reklamationsnämnden, Arn, rekommenderar Universal Telecom att betala skadestånd till en kvinna från Borås för ett icke fungerande Internetabonnemang.
Borås • Publicerad 18 april 2011

Det var i november 2009 som kvinnan beställde ett telefon- och Internetabonnemang hos Universal Telecom. Internetabonnemanget, som var bundet på ett år, kom igång först efter jul och har därefter inte fungerat under sex månaders tid. Kvinnan har lagt cirka 7-8 timmar i telefonkö, samt på att förklara felet för kundsupport hos Universal Telecom.

Nu vill kvinnan häva avtalet, ha tillbaka de 679 kronor som hon köpt en extra router för samt återbetalning för vad hon betalat för Internet från juni till och med november 2010. Sammanlagt blir det 2 242 kronor. Kvinnan kräver även ersättning för sveda och värk med det dubbla.

Annons

Universal Telecom har motsatt sig yrkandet och menar att företaget agerat enligt sedvanlig felavhjälpningsrutin när de hävt abonnemanget samt avskrivit 679 kronor i fakturor.

Då man inte kan få ersättning för sveda och värk om det inte förekommit skada på person tog Arn endast ställning till skadeståndsyrkandet. Nämnden rekommenderar därför att Universal Telecom, utöver de fakturor som företaget avskrivit, ersätter kvinnan med 800 kronor.

Madeleine Korneliusson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons