Kvinna kräver ersättning för felande bredband
Det var i november 2009 som kvinnan beställde ett telefon- och Internetabonnemang hos Universal Telecom. Internetabonnemanget, som var bundet på ett år, kom igång först efter jul och har därefter inte fungerat under sex månaders tid. Kvinnan har lagt cirka 7-8 timmar i telefonkö, samt på att förklara felet för kundsupport hos Universal Telecom.
Nu vill kvinnan häva avtalet, ha tillbaka de 679 kronor som hon köpt en extra router för samt återbetalning för vad hon betalat för Internet från juni till och med november 2010. Sammanlagt blir det 2 242 kronor. Kvinnan kräver även ersättning för sveda och värk med det dubbla.
Universal Telecom har motsatt sig yrkandet och menar att företaget agerat enligt sedvanlig felavhjälpningsrutin när de hävt abonnemanget samt avskrivit 679 kronor i fakturor.
Då man inte kan få ersättning för sveda och värk om det inte förekommit skada på person tog Arn endast ställning till skadeståndsyrkandet. Nämnden rekommenderar därför att Universal Telecom, utöver de fakturor som företaget avskrivit, ersätter kvinnan med 800 kronor.