Annons

Kortare väntetider och större förtroende i vården

Väntetiderna minskar, tillgängligheten ökar och förtroende för vården växer.
Borås • Publicerad 16 maj 2008

Den verksamhetsrapport för 2007 som tagits fram i Västra Götalandsregionen visar på flera förbättringar i vården, även om geografiska skillnader också finns.

Det är fjärde gången som regionkansliets hälso- och sjukvårdsavdelning presenterar en verksamhetsanalys.

Annons

Rapporten har den här gången mer fokuserat på att ta fram kvalitetsdata, något som hälsas med glädje inte minst av politikerna.

– Det driver fram förbättringar. Ingen vill ju vara sämst i klassen, säger hälso- och sjukvårdsutskottets ordförande Jonas Andersson (fp).

Skillnader finns

Generellt sett har en hel del förbättringar skett. Det gäller telefontillgängligheten som ökat, väntetiderna som minskat och befolkningen ger vården allt bättre betyg.

Ortopedin som länge varit ett problemområde har nu också lyckats korta kötiderna under 2007 och halverat antalet patienter som väntat mer än 90 dagar på ett besök.

Den vård som ges i Västra Götaland är dock inte lika över allt, utan regionala skillnader finns inom flera områden.

Det gäller exempelvis njursjukvården där SÄS utmärker sig med ett lågt antal dialyser per patient.

Ett annat exempel är behandlingen med blodfettsänkande medel till diabetespatienter som ligger föredömligt högt i Sjuhärad, men där underbehandling sker i andra områden av regionen.

– Kvaliteten ser olika ut i regionen, konstaterar Martin Andreasson (m), vice ordförande i hälso- och sjukvårdutskottet.

– Innan visste vi inte om olikheterna, men nu har vi ett material som vi kan gå vidare med, säger han.

Eva-Christina Wiel-Hagberg
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons