Annons

Kort livslängd på AC

Värmen får det att hetta till hos AC-reparatörerna.
Borås • Publicerad 28 juli 2008
- Kondensorn är systemets svaga punkt, säger Wåge Sörman och visar ett korroderat exemplar.
- Kondensorn är systemets svaga punkt, säger Wåge Sörman och visar ett korroderat exemplar.Foto: Ingemar brink
En skräckkonstruktion. Stål mot aluminium ger galvaniska problem och snabbar på korrosionen.
En skräckkonstruktion. Stål mot aluminium ger galvaniska problem och snabbar på korrosionen.Foto: Ingemar Brink

Usla konstruktioner och vintersalt hör till AC:ns dyrbara livsförkortare.

Bilägaren kan bara göra en sak för att skona sin anläggning.

Annons

Många erfar bittert att bilens luftkonditionering lägger av redan efter få år. Det är på sommaren som problemet blir akut.

Två huvudorsaker finns till att kupékylningen slutar fungera. Kompressorn i systemet havererar. Kondensorn, där kylmediet kyls av luften, korroderar sönder och kylmediet försvinner i gasform.

– Kondensorn görs numera i aluminium. Där den sitter framför kylaren får den vintersalt på sig som tillsammans med fukt fräter sönder, säger Wåge Sörman på Sörmans Bilar/Skadecenter. Han har jobbat med AC i många år, med de flesta olika bilmärken.

Aluminium väljs för att få låg vikt. På breddgrader med saltfria vintrar är det mindre problem.

– Biltillverkarna tycks inte bry sig om våra svårare förhållanden här. Och någon bättring med år och årsmodeller verkar det inte blir, säger Wåge Sörman.

Hans erfarenhet visar heller inte att svensktillverkade bilar utmärker sig åt det bättre håller när det gäller AC.

Dåliga konstruktioner förvärrar.

– Se här. Stål direkt mot aluminium. Det ger korrosionen extra fart genom galvaniska effekter. Och titta här. En skumgummilist som bevarar fukt och samlar smuts. Förkortar direkt kondensorns liv, säger Wåge Sörman där vi kollar igenom några kasserade AC-komponenter.

Någon skillnad bilmärken emellan ser han knappast. Alla tycks vara ungefär lika dåliga.

En ny kondensor kostar från runt 1500 till ett antal tusenlappar.

Annons

– Här hugger en del bilmärket för sig. Och tro inte att ett märke med lågprisprofil måste ha lågpris på delar. Ibland är det tvärtom, säger Wåge Sörman.

När kompressorn rasar blir det också frågan om tusenlappar för en ny.

– Men det är inte bra att klämma dit den nya. Det är viktigt att rengöra hela systemet. Fukt och minsta partiklar kan annars få hela systemet att rasa igen, varnar Sörman.

Vad kan bilägaren göra för att hålla sin AC i form?

– Det handlar inte om att göra service eller så. Men en ska kan göras. Spola gärna kondensorn med vatten då och då för att få bort salt. På sommaren är det bra att får bort flugor som fastnar och håller skadlig fukt, manar Wåge Sörman.

AC – luftkonditionering

En anläggning för kupékyla i bilen fungerar på samma sätt som ett kylskåp. Ett köldmedium, typ freon, pumpas under högt tryck runt med hjälp av ett kompressor. Mediet tar till sig och ger ifrån sig värme när det förgasas respektive återgår till flytande form. I kondensorn ger den ifrån sig värme till den omgivande luften.

Kylskåpets kondensor sitter på skyddad på baksidan och avger där värme. Slipper salt och skakningar, tillverkas i material där vikten spelar mindre roll. Därav längre livslängd.

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons