Kör över tusentals gupp – varje dag
Peter Hessling är forskare på SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) i Borås.
Men han slipper att bli åksjuk. Åkturerna görs i en dator.
borås. Peter Hessling jobbar med att utveckla en metod för att bestämma det perfekta farthindret.
– Det är som Jeopardy, vi kan nu bestämma bulorna på bästa sätt utifrån önskvärd påverkan på fordonen. Så byggs de tyvärr inte idag, säger han.
I Borås går debatten om bulornas vara eller inte vara och klagomålen har varit många främst ifrån busschaufförer.
Över det perfekta vägguppet ska ett fordon röra sig på ett förutbestämt kontrollerat sätt.
Men idag finns det många många många varianter av farthinder.
Samtidigt finns det tusentals fordon som alla reagerar på olika sätt när de passerar över ett farthinder beroende konstruktion
Det Peter Hessling jobbar med är att ta fram beräkningsmetoder för att se hur exempelvis bilar bussar och lastbilar av olika märken uppför sig vid passage över både befintliga och tänkta bulor i olika farter.
På så sätt kan guppen beroende på typ av fordon skräddarsys för att ge bästa effekt när det gäller att sänka farten.
Det bästa är en mjuk svängning som ändå känns av rejält om man kör för fort över guppet.
– Gränsen mellan behagligt och obehagligt ska vara skarp, säger Peter Hessling. Men obehaget ska vara en illusion och inte vålla skador på fordon eller människa.
Hans kollega Håkan Andersson är ute och mäter i verkligheten, hur stötar från guppen kan fortplantas upp i förare eller passagerares ryggrad.
Skarpa kanter på gupp är ingenting som de gillar. De ger stötar upp i kroppen.
– Det är viktigt att jobba med guppets profil för att erhålla bästa variation med hastighet. Höjden bestämmer endast styrkan i upplevelsen, säger Peter Hessling.
I augusti ska Peter Hessling och professor PY Zhu lägga fram sina rön vid ett internationellt symposium i Kina.
Farthinder i Borås Runt 1998 kom de första farthindren i Borås. Då som asfaltsgupp. Idag finns det farthinder på cirka 100 platser i Borås.Cirka 40 av dem består av färdiggjutna fartkuddar i betong. På vissa ställen finns det dubbla sådana.Ett annat farthinder är en upphöjning. Det har gjorts på 35 övergångsställen.20 korsningar har också höjts upp liksom tre gator. De tre gatorna är Idrottsgatan mellan Ryavallen och Erikslundsskolan, Sjöbo torg och Trandaredsgatan utanför Trandaredsskolan.