Annons

Inga planer på att ändra olycksvägen

Ett mitträcke hade troligen förhindrat den dödsolycka som inträffade på riksväg 41 vid Kinnarumma i torsdags.
Borås • Publicerad 6 december 2008
För två år sedan utsåg Motormännen 41:an mellan Borås och Viskafors som en av landets farligaste. Vägverkets planerare är medvetna om problemen, men än så länge finns vägen bara med på en önskelista för ombyggnation.
För två år sedan utsåg Motormännen 41:an mellan Borås och Viskafors som en av landets farligaste. Vägverkets planerare är medvetna om problemen, men än så länge finns vägen bara med på en önskelista för ombyggnation.Foto: Anders Ylander/Arkiv

Men än så länge finns sträckan mellan Borås och Kinna bara med på Vägverkets önskelista över vägar som ska byggas om.

– Vad jag förstår så var detta en sådan olycka som kunnat undvikas med ett mitträcke, säger Morgan Wester, projektledare på Vägverket region väst.

Annons

Trots att riksväg 41 betraktas som en farlig väg finns den bara med på Vägverkets önskelista över vägar som ska byggas om till en säkrare så kallad två plus ett-väg. Det vill säga en väg med tre filer, växelvis två i ena riktningen och en i den andra med vajerräcke i mitten.

Frågan om att göra vägen säkrare har diskuterats fram och tillbaka under en lång period.

– Vi har tittat på en ombyggnad av den här vägsträckan vid ett flertal tillfällen, säger Morgan Wester, projektledare Vägverket region väst.

För två år sedan utsåg Motormännens riksförbund 41:an mellan Borås och Viskafors som en av landets farligaste. En av anledningarna till det var bland annat att året innan hade två personer dödats och fyra skadads allvarligt på sträckan.

– Den vägen är angelägen för oss att bygga om, säger Pernilla Nilsson, Vägverkets planerare för Sjuhärad.

Men när eller ens om det blir aktuellt kan hon inte svara på.

Just nu är Vägverket inne i en ny planeringsomgång och underlag för åtgärder på landets vägar, både nationellt och regionalt, håller på att tas fram. Under 2009 ska arbetet vara klart därefter tas beslut om vilka vägar som byggs om mellan åren 2210 och 2021.

– Den här vägen har Vägverket lyft fram i det här arbetet. Vi tycker det är en viktig väg i den här regionen, säger Pernilla Nilsson.

Det är Vägverket som tar fram underlaget för planeringen, men beslutet om vilka vägar som ska prioriteras och byggas om tas av planupprättaren, Västra Götalandsregionen och dess politiker.

Håkan Rosenqvist
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons