Annons

Gymnasieskola kritiseras för sjunkande resultat och sexism

Skolinspektionen kritiserar Sven Eriksonsgymnasiet för sjunkande resultat, sexistiska inslag och slutna ordenssällskap där både lärare och elever är medlemmar.
Borås • Publicerad 15 maj 2013
Foto: Helena Berg

Föräldrar hänvisar till medlemskapet då de vill ha fördelar för sina barn.

Det konstateras att Sven Eriksonsgymnasiet är en av landets äldsta skolor med teknisk inriktning. Här finns brister i värdegrundsarbetet, bland annat visar tillsynen att alla elever inte möter diskussioner om mänskliga rättigheter och jämställdhet mellan könen i sin utbildning. Inspektionen uppmärksammar också sexistiska inslag i exempelvis spex och kortegeprogram.

Annons

Ordenssällskapet AR beskrivs av lärare och elever som en hemlig sammanslutning av nuvarande och tidigare elever vid skolan. Endast män kan ingå i orden och flera lärare ska vara medlemmar. Det finns också ett motsvarande sällskap för kvinnliga elever.

Lärarna menar att vissa elever känner sig utfrysta då de inte blir utvalda. Det finns också föräldrar som hänvisat till att deras barn ingår i sällskapet då de velat få fördelar i utbildningen. Rektorerna tar avstånd från ordenssällskapet och de ska ha påpekat för lärarna att det inte är förenligt med rollen som myndighetsutövare att ingå i orden.

Skolan får föreläggande, den strängare formen av kritik, på tre olika punkter under rubriken grundläggande värden och inflytande. Här tas det upp att enligt skollagen ska utbildningen förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna som samhället vilar på.

Skolinspektionen konstaterar också att de genomsnittliga meritvärdena genomgående är lägre än i riket i övrigt och ser en tendens till att kunskapsresultaten successivt sjunker på skolans alla enheter.

För att eleverna ska nå bättre resultat menar Skolinspektionen att lärarna behöver bli bättre på att anpassa undervisningen efter elevernas behov. Det finns också krav på förbättringar när det gäller kvalitetsarbetet, de individuella studieplanerna och särskilt stöd. Eleverna behöver även få mer att säga till om när det gäller arbetssätt och innehåll i undervisningen.

I vissa ämnen får anmärkningsvärt många elever inte godkända betyg. Lärarna menar att de låga resultaten förklaras med att eleverna har bristande kunskaper från grundskolan. I vissa fall är det också problem med motivationen och brister när det gäller läsförståelse och studieteknik. Många elever upplevs ha valt fel program.

Anne Bengtsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons