Gröna små puffar ska hjälpa klimatet
Hur ska man kunna göra miljövänliga matval utan att känna till livsmedlets klimatpåverkan? Den frågan ställde sig forskarna vid Rise, innan de utvecklade den kunskapsbank som nu finns tillgängligt för både privatpersoner och organisationer.
Det hela handlar om en klimatdatabas. I den finns cirka 750 livsmedelsprodukters klimatavtryck lagrade. Bland annat visar den att ett kilo nötkött har 270 gånger större klimatpåverkan än ett kilo potatis, eller att öl har tre gånger så stor påverkan som bryggkaffe.
Kunskapen är främst tänkt att hjälpa mataktörer, att i sin tur hjälpa kunden att välja det klimatvänliga alternativet – om hen så vill.
– Vi märker att handeln vill hjälpa konsumenterna att göra bättre val, då är den här klimatdatabasen väldigt användbar för allt från krogägare och matbutiker till de med ansvar för skolmaten i en kommun exempelvis, säger projektledaren Britta Florén vid Rise.
Och det krävs inte stora ansträngningar att påverka kundernas beteende när kunskapen väl finns där, menar hon. Det relativt nya och hajpade beteendeekonomiska begreppet ”nudging”, innebär att konsumenten ges en liten puff i riktning mot att göra ett bättre val. Britta Florén ger exempel på hur det kan gå till i praktiken.
– Det kan handla om en sådan enkel sak som att en restaurang sätter den klimatsmartaste rätten överst på menyn, eller de växtbaserade rätterna står först på lunchbuffén. Man gör det enklare för kunden att i det här fallet välja en större andel grönt och klimatsmart, helt enkelt.
Vid Restaurang Visionen som ligger på Rise område i Borås, har man nyss börjat använda sig av klimatdatabasen.
– I första hand ger det här oss en översikt på hur stort vårt klimatavtryck är, och vilka livsmedel som påverkar mer eller mindre. När vi har helhetsbilden kan vi sedan mycket enklare förändra våra inköp och annat för att bli mer klimatsmarta, säger restaurangchefen Henrik Moberg.
Redan nu har man ställt salladsbuffén före varmrätterna. Även menyn är omgjord – nu ser gästen en siffra intill varje rätt som visar hur stort utsläpp den ger.
– Vi har redan sett att våra gäster äter mycket mer grönt nu. Sedan handlar det här inte om en helomställning, utan om att hitta en gyllene medelväg. Kunden kan välja det den vill ha, samtidigt som restaurangen som helhet lämnar ett mindre klimatavtryck, säger Henrik Moberg och fortsätter:
– Vi har bara hunnit börja än så länge. Nu när vi har kunskapen blir det enklare och enklare att fortsätta mot en klimatvänligare tallrik, säger han.