Götalandsbanans sträckning i Borås utredd
I går eftermiddag presenterades deras förslag för kommunledningen.
Politikernas beslut dröjer till efter sommaren.
– Utredningen visar att det är fullt möjligt att komma igenom Borås med höghastighetsjärnvägen utan att det skapas någon barriär och utan att flytta stationen, säger kommunalrådet Ulrik Nilsson (m).
Problemet är Borås kuperade terräng och att järnvägens lutning inte kan vara för stor om tågen ska kunna hålla hastigheten. En underjordisk järnvägsstation skulle innebära att banan måste dras i tunnel från Viared till Rångedala. Det skulle närmast likna en tunnelbana.
Ulrik Nilsson antyder att det blir en förhandlingsfråga med staten om konsulternas förslag antas.
– Den bästa lösningen är dyrare, men den borde vara möjlig.
Beslutet blir troligen att man drar Götalandsbanan under högskolan i Borås och tar med Herrljungabanan i den tunneln. Då frigörs stora markområden mellan Högskolan och Knalleland, liksom stora områden längre norr ut, beroende på hur den slutliga sträckningen blir.
Ett sådan beslut skulle i sin tur möjliggöra en öppen kommunikation mellan Högskolan och Simonsland, där man hoppas att både Textilhögskolan och Polishögskolan ska placeras i framtiden.
– En kostnadsberäkning för den lösningen är svår att göra. Konsulterna uppskattar att kostnaden för järnvägen genom Borås, med undantag för stationsområdet, hamnar mellan 2 och 2,5 miljarder kr.