Annons

Genvägen - en fara för gångtrafikanter

Trafiksituationen på Kristineberg måste förändras, anser alla parter.
Borås • Publicerad 28 februari 2009
Fotspåren i snön vittnar om att många går på vägen istället för att använda en omväg på gångbanan.
Fotspåren i snön vittnar om att många går på vägen istället för att använda en omväg på gångbanan.Foto: Karin Samuelsson
Det är ganska mycket trafik på Lars Kaggsgatan på Kristineberg, där det även går en hel del bussar. Men många fotgängare lever farligt när de ska till och från busshållsplatserna.
Det är ganska mycket trafik på Lars Kaggsgatan på Kristineberg, där det även går en hel del bussar. Men många fotgängare lever farligt när de ska till och från busshållsplatserna.Foto: Karin Samuelsson

Nu har politiker, tjänstemän och boende träffats för att diskutera lösningar.

Det stora problemet har varit Lars Kaggsgatan förbi Akelius hyreshus. Det visar sig att många går på den relativt hårt trafikerade vägen där det inte finns någon trottoar, när de ska till och från busshållsplatserna.

Annons

Den gång– och cykelväg som finns går först en liten bit ner i svackan mot Statoilmacken på Hedvigsborg och sen upp igen genom en tunnel under Lars Kaggsgatan.

Det blir både jobbigare och en omväg att använda den.

– Då är det inte så konstigt att folk genar på kanten av Lars Kaggsgatan. Det är en sak som vi måste titta på, säger Hasse Brännmar på kommundelen. Han är samordnare för trygghetsarbetet på Kristineberg.

Av samma anledning brukar folk cykla på Lars Kaggsgatan.

– Dessutom finns det ingen separat cykelbana förbi hyreshusen, påpekar Hasse Brännmar.

Nyligen träffades en rad politiker, folk på gatukontoret, samt aktörer i området. De gick runt och tittade på området:

– Alla är glada för att det blev en så bra och kreativ diskussion. Det fanns många idéer om hur man ska lösa problemen, säger Hasse Brännmar.

Han syftar på att politiker som kommer ut så här oftast bara blir en måltavla för en massa kritik.

Men något konkret bestämdes inte. Kommunen vill ha en helhetslösning för hela området. Nu ska gatukontoret skissa på en lösning och senare presentera den.

Sen blir det upp till kommunen att hitta pengarna?och Västtrafik ska också säga sitt eftersom busshållsplatserna berörs.

Annons

En annan viktig aspekt är att när stadsdelen byggdes på 70-talet var centrumhuset knutpunkten:

– Så är det inte riktigt längre idag, även om biblioteket och fritidsgården är viktig, påpekar Hasse Brännmar.

Istället har det visat sig att ICA Maxi som öppnade förra året har blivit en viktig plats där många handlar, vilket också påverkar planeringen av gångbanor och liknande.

Pelle Boersma
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons