Annons

Förlust vändes till ren vinst

Nilörngruppens ledning har all anledning att vara nöjd. Vinsten 2007 blev 11,5 miljoner kronor före skatt. En stor del av det goda resultatet skapades under fjärde kvartalet.
Borås • Publicerad 8 februari 2008

Omsättningen under 2007 var 300,9 miljoner kronor, vilket är betydligt högre än 2006 års siffra på 278,1 miljoner. Men det mest glädjande är att man vänt 2006 års förlust på 0,2 miljoner kronor till en vinst på 11,5 miljoner kronor.

– Det är första gången på fyra–fem år som vi går med vinst, säger koncernchef Stefan Tingström. Det är roligt att vända bolaget och vi räknar inte med att det är en engångsföreteelse, utan ser fram emot vinst även 2008.

Annons

Enbart under fjärde kvartalet skapade företaget ett resultat före skatt på 7,2 miljoner kronor med en omsättning på 87,6 miljoner kronor. Orderingången ökade från 65,3 till 80,6 miljoner kronor och för hela året ökade den från 273,2 till 307,3 miljoner kronor.

För första gången på länge kommer företaget också att kunna ge utdelning till aktieägarna. Styrelsen föreslår att utdelning ges med 1,00 kronor per aktie.

När bokslutsrapporten presenterades steg Nilörnaktien med 33 procent till 44 kronor.

Nilörngruppen har gått från att vara ett renodlat etikettföretag till att arbeta med alla sorters varumärkes- och imageförhöjande produkter och grafiska koncept. Det kan vara påsar i rätt stil, kvittohållare, förpackningar eller en plaggetikett som i stället för att klippas bort och slängas fungerar som accessoar.

– Många företag har sin produktion hos underleverantörer idag. Det unika är varumärket, säger Stefan Tingström. Det gäller att vårda det.

– Vi arbetar med många välkända märken inom modebranschen, säger marknads- och försäljningsdirektör Claes af Wetterstedt. Prestigemärken som Gant, Henri Lloyd och Hermès men även lågprismärken som KappAhl och H&M ser värdet i att profilera sig.

Stefan Tingström säger att en stor del i framgången är att företaget har en kunnig personal som brinner för det de gör. 250 personer arbetar inom Nilörngruppen, varav ett 40-tal i Borås.

– Modebranschen styrs av trender, säger Claes af Wetterstedt. En stark trend som vi jobbar med i dag är ekologiska produkter. Det kan vara vegetabiliska tryckfärger eller återvinningsbara material.

Anne Engström
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons