Annons

Flyktigt men tonsäkert om samtiden och Stockholm

Hur mycket den svenska debutromanen än kämpar med att ”bredda sitt perspektiv” hamnar vi ändå ofta i den självupptagna sökande unga medelklasspersonens liv i Stockholm. Och i romandebutanten Alexandra Anderssons sällskap är det onekligen rätt kul.
Lena Kvist läser en flyktig men tonsäker debut för samtiden.
Bokrecension • Publicerad 30 december 2023
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Alexandra Andersson skriver med humor.
Alexandra Andersson skriver med humor.Foto: Thron Ullberg
Roman

Stockholm

Författare: Alexandra Andersson

Fotografi: Fanny Jansson

Förlag: It-Lit

Stockholm är centrum i Alexandra Anderssons debutroman. Staden, på sätt och vis, men mest den 27-åriga killen som är romanens huvudperson och heter Stockholm i förnamn.

”Stockholm” är en kortroman om att vara en ung vilsen medelklassperson i en tid där dejtingappen Tinder är tidsfördriv och ångestdämpare.

Annons

Har vi här stockholmsk generationsromankonst som hos Hjalmar Söderberg, Ivar Lo-Johansson, Ulf Lundell, Johan Kling, Isabelle Ståhl?

Nej, nej. Men det är roligt en stund i Alexandra Anderssons och Stockholms sällskap.

Inga medelklassungdomar vet väl vad de vill göra med sina liv? Men de praktiskt lagda eller förståndigt uppfostrade biter ihop och börjar på Chalmers eller Tekniska högskolan i Linköping. Andra blir som Stockholm. De vet kanske inte vad de vill men det är Något Annat.

Stockholm bor såklart på Södermalm, i en egen lägenhet: ”Farmors död var sorglig, men gav honom lägenheten i Hornstull.” Han susar till kontoret på sin Voi och tänker mycket på hur han framstår i andras ögon. Därför går han och köper en roman av den franske författaren Houellebecq. Den förblir oläst romanen igenom, troligen i resten av Stockholms liv. Tinder tar ju rätt mycket tid, där han till exempel träffar Alexandra, 24, som för övrigt verkar rätt lik författaren.

Boken är tonsäkert bildsatt med ett galleri av unga killar, blixtbelysta i sina(?) sängar av fotografen Fanny Jansson. Killarna har sällan vita lakan, utan maskulint grå eller bruna. Alla vänder ryggen mot kameran eller döljer sitt ansikte med diverse grejer, till exempel det i fotokonsten hittills alltför sällan förekommande föremålet Newbody-sportsockan.

”Stockholm” är ett litterärt satiriskt samtidsexperiment som absorberas i hjärnan lika lätt som den återfuktande hudkrämen från Kiehls tränger in i Stockholms väl rengjorda ansiktsporer. Flyktigt, men en liten njutning under tiden.

Lena KvistSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons