Annons

Fastighetsägare trötta på fortkörare

På Skogsrydsvägen i Frufällan är det 50 kilometer i timmen som gäller, men den raka vägbanan lockar till högre hastigheter.
Borås • Publicerad 5 september 2014
Susanne Nejderås, Olivia Nejderås, Mårten Dahlin, Martin Fjällman och Görel Johansson har alla engagerat sig för att få till hastighetsbegränsningar på Skogsrydsvägen. Målet är nu att vägen ska hamna i kommunal regi.
Susanne Nejderås, Olivia Nejderås, Mårten Dahlin, Martin Fjällman och Görel Johansson har alla engagerat sig för att få till hastighetsbegränsningar på Skogsrydsvägen. Målet är nu att vägen ska hamna i kommunal regi.Foto: Bengt Lagerstedt

Fastighetsägare i området ber nu kommunen i en skrivelse att ta över väghållningen från Trafikverket.

Susanne Nejderås och dottern Olivia Nejderås bor utmed Skogsrydsvägen i Frufällan. Olivia är sju år gammal och får inte cykla på vägen med sina kompisar.

Annons

– Det är läskigt, säger hon.

– Skogsrydsvägen är en av Sveriges vackraste vägar, jag tror till och med den utsågs till det av en MC-tidning. Men det finns ingen gång- och cykelväg. Dessutom är den bred och rak, vilket gör att många kör fortare än hastighetsbegränsningen. Skulle vägen avsmalnas skulle det bidra till både trivsel och säkerhet, säger Susanne Nejderås.

Sedan 2007 har fastighetsägare i området drivit frågan om hastighetsbegränsning på Skogsrydsvägen. Målet för fastighetsägarna är nu att vägen ska hamna i kommunal regi och de har därför lämnat in en skrivelse till Borås stad.

Mårten Dahlin är en av de boende i området men han är också engagerad i roddklubben som ligger alldeles intill vägen.

– Det är en lömsk väg, för vid vissa kurvor och krön begränsas sikten. När vi ska lyfta över våra roddbåtar över vägen är det en risk, säger han.

Också Martin Fjällman, som är engagerad i verksamheten på sommargården Ekhagen, berättar att de påverkas av trafiken på vägen när de ordnar konfirmations- eller familjeläger.

Han får medhåll av Görel Johansson, som har bott i Frufällan i 47 år.

– Vill man inte promenera i skogen så är det här man får gå, och då måste man ha reflexväst på sig när det blir mörkt. Många kör som tokar, säger hon.

Nu har alltså fastighetsägarna lämnat in en skrivelse till kommunstyrelsen, som får göra en bedömning i ärendet.

Jan-Åke Claesson, sektionschef på Borås stads tekniska förvaltning, förklarar att ett övertagande av ansvaret från Trafikverket till kommunen i så fall skulle röra sig om en lång process.

Annons

– Trafikverket är ju nu den formella väghållaren, och visst händer det att man tar över ansvaret men det är inte alls säkert att det blir så i det här fallet. I Frufällan finns också en vägförening som skulle kunna ta över ansvaret.

Jan-Åke Claesson påpekar också att Trafikverket skulle kunna vidta åtgärder, men att de generellt är mer återhållsamma.

– Ska man sänka farten så behöver man bygga så att det känns som en väg med låg hastighet. Då kan avsmalning vara ett bra alternativ. Frågan är om Borås stad är beredda att ta över ansvaret, det handlar ju också om pengar, säger Jan-Åke Claesson.

2007 - Fastighetsägarna tar kontakt med Vägverket om hastighetsbegränsningar på Väg 1729, Skogsrydsvägen.

2008 - Vägverket informerar om att de kommer lägga ny beläggning och rita ut gång- och cykelbana. Det läggs in i 2009 års budget.

2009 - Borås stad ska lägga om vattenledningar på Skogsrydsvägen och den planerade beläggningen skjuts upp.

2010 - Fastighetsägarna tar ny kontakt med Vägverket men då saknas pengar i budgeten.

2012 - Fastighetsägarna har möte med Trafikverket och Borås stad, där önskemål om trafiköar och hastighetsmätning diskuteras.

2014 - Fastighetsägarna lämnar i slutet av augusti in skrivelse till Borås stad om att låta vägen övergå i kommunal regi.

Agnes Eskilsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons