Annons

Erbjöds 200 kronor som tröst för söndrig tavla

En kvinna från Borås fick hem en tavla med en repa i förra sommaren. När kvinnan vände sig till försäljaren, erbjöds hon 200 kronor som tröst.
Borås • Publicerad 31 mars 2014
Foto: David Goldman

En kvinna i Borås beställde i somras en tavla för 3 724,25 kr från företaget Wall 44. När hon tog tavlan till Gallerix för att få den uppspänd, märkte personalen till kvinnans besvikelse att det fanns en reva i duken.

När kvinnan vände sig till Wall 44, fick hon svaret att reklamationen skett för sent och erbjöds istället 200 kronor som plåster på såren.

Annons

Men kvinnan nöjde sig inte, utan anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

ARN noterar att ett företag aldrig har rätt att avtala bort villkor i konsumentköpslagen och sedan påstå att kunden måste reklamera inom två dagar, som Wall 44 gjort. ARN uppmanar därför Wall 44 att ersätta kvinnan för tavlan, mot att kvinnan skickar tillbaka tavlan.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons