Eleverna: "Han försökte slingra sig"
Sjätteklassare krävde i dag svar på varför områdeschefen Hayne Hedin tvingar Kristinebergsskolan att byta rektor.
Påsklovets första dag ägnade eleverna Abdullah Alazawi, Mona Abdiasis Farah, Aleksander Balta och Djezella Gashi åt skolarbete. Eleverna vill, tillsammans med skolkamrater, att deras nuvarande rektor Ann-Kristin Sjörén-Stendahl ska få jobba kvar på skolan också i höst. De har samlats i god tid före mötet med Hedin för att formulera sina frågor.
– Är det här ett demokratiskt beslut? frågar eleverna.
– Ja, det har följ reglerna, säger Hedin.
– Har du lyssnat på elever och personal om hur Ann-Kristin är som rektor? Och var kommer elevinflytandet in??
Hedin förklarar att eleverna inte har någon rätt till inflytande när det gäller rektorstillsättningar. Gång på gång säger han också att han inte kan gå in på varför de inte får ha kvar sin rektor i den nya organisationen, där rektorerna är färre och områdena de styr över delvis nya. Men eleverna är inte nöjda med svaren de får om att det här ska bli bättre för Borås skolor.
– Men vad kommer att bli bättre för Kristinebergsskolan? ligger de på.
– Och vad gör du när våra lärare säger upp sig om inte rektorn får vara kvar?
De går också på om och om igen för att fråga om rektorn verkligen har fått några argument till förflyttningen. Till slut fnissar de åt det återkommande svaret att Hedin haft samtal med deras rektor.
– Vi områdeschefer har tagit fram ett förslag som vi anser är det bästa möjliga. Sedan finns det ett beslut på en nivå ovanför min.
– Vem är det? Och kan han ändra det beslutet?
– Alla beslut kan ändras. Men jag kan inte se att ni för fram några argument som ändrar min syn på detta.
När Hedins timme är över ser eleverna till att få Bo Dryséns telefonnummer. De hinner bara ut ur stadsdelsförvaltningens lokaler innan Abdullah Alazawi slår en signal till Drysén, mannen som nu har det årslånga uppdraget att föreslå vad som kan förbättra Borås skolor. Han är inte nåbar mer för dagen, men Alazawi ber att få bli uppringd.