Annons
Två gånger varje vecka åker Kurt Thorman och Rolf Holmqvist mellan sina lägenheter på Björkhemsgatan och Sjöbo-klint.
Men de åker inte samma färdtjänstfordon.
– Inte konstigt att färdtjänsten blir dyr, säger en ilsken Kurt Thorman.
Borås • Publicerad 15 januari 2008
Rolf Holmqvist och Kurt Thorman har ilsknat till över slöseriet med att de båda åker olika färdtjänstfordon till samma adress två gånger varje vecka.
Rolf Holmqvist och Kurt Thorman har ilsknat till över slöseriet med att de båda åker olika färdtjänstfordon till samma adress två gånger varje vecka.Foto: Lars-Åke Green

De vill åka ihop till de trevliga träffarna på Sjöboklint. De bor i samma trappuppgång. Och de reser på samma tider, både på måndagar och onsdagar. Det har pågått länge, vecka efter vecka.

– Det har nog bara hänt en enda gång att vi fick åka samma bil dit, säger Kurt Thorman. Då sa jag att vi borde rita ett kors i taket.

Annons

– Ibland blir taxichaufförerna arga också, det blir trångt med två bilar här utanför.

Han och hustrun är också upprörda över att färdtjänsttaxan ska öka så kraftigt, som BT skrev om i söndags.

Ett par våningar ner sitter Rolf Holmqvist och knyter skorna. Han tycker inte den höjda taxan är det värsta.

– Mina pengar får jag ändå inte ta med mig dit upp, säger han, skrattar och pekar uppåt himlen.

Han talar mest om slöseri, då han och kompisen åker i olika bilar till samma ställe.

De har sagt till taxichaufförerna upprepade gånger, och de har talat med personalen på Sjöboklint. Och de vill gärna åka ihop. Men trots det kommer två bilar varje gång de ska åka.

– Och en som bor på sjuan åker också till Sjöboklint vid samma tid som vi. Fast med en annan bil. Och en längre ner på gatan här.

Kurt Thorman skakar på huvudet. Nu är det dags att ta sig ner i den smala hissen. För det gäller att vara ute tid.

– Färdtjänsten väntar inte.

Så där sitter männen, vilande på sina rullatorer, och väntar på varsin bil. Först rullar ett stort fordon in.

Annons

– Vem är det du ska hämta i dag då?

Kurt stiger in i en stor, tom bil för att åka till Sjöboklint. Några minuter senare kommer nästa stora fordon och hämtar Rolf. Då sitter ytterligare en kvinna i. Några timmar senare är det dags att åka hem. Då åker båda männen i varsin bil utan andra passagerare tillbaka till Björkhemsgatan.

Katrin Arvén är arbetsledare på beställningcentralen.

– Det här kan vara svårt om de ringer vid olika tillfällen, säger hon och förklarar att en del måste sitta fram, vissa resenärer klarar inte att åka ihop med andra och fordonen har begränsningar för hur mycket hjälpmedel de kan ta med.

Vems fel det är att Rolf och Kurt inte kan åka samma bil verkar svårt att reda ut. Här är ett problem vilka uppgifter gatukontoret har om hjälpmedel.

På måndagseftermiddagen ringer gatukontoret upp till Kurt och menar att det står i ansökan att han använder rullstol. Det har han aldrig haft.

– Nu försöker de svänga sig. De ska inte ge frugan, som fyllt i pappren, skulden.

Men det här är inget unikt fall.

– Det här är ett jättestort problem, säger Rose-Marie Liljenby Andersson (s) i gatunämnden och berättar att ett nytt tekniskt system ska förbättra läget.

Taxichauffören Hugo Rikkinen (kd) sitter också i gatunämnden. Han har konkreta exempel på hur långväga resor som kostar 4 000 kronor görs dubbelt helt i onödan. Vanligare är dubbla resor i Borås.

– Detta är ett mycket vanligt problem, detta händer varje dag. Det är horribelt. Se till att titta på hur körningarna sköts! Det är i planeringen felet ligger.

Anne Bengtsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons