Därför är det så svårt att nå fram till vårdcentralen
[m7qj358i]
Att snabbt nå sin vårdcentral för att boka tid eller för en konsultation om någon fråga har blivit allt svårare på vissa av de regiondrivna vårdcentralerna, det vill säga hos Närhälsan.
Kritiken mot att det är "omöjligt" att komma fram är ett mycket vanligt tema i flödet av insändare i BT och i de sociala medierna.
Och den känslan ligger sannolikt bakom en hel del patienters omlistning till privata vårdcentraler, där man inte sällan skaffat egna telefon- och kontaktrutiner.
I BT:s granskning av vårdcentralernas tillgänglighet, och var de ligger på den regionala skalan med sina kvalitetsindikatorer, finns egentligen en enda skillnad som är riktigt tydlig, sett i stort:
Bara åtta av tio patienter, 80 procent, hos Närhälsan i Sjuhärad får kontakt med sin vårdcentral samma dag, mot 96 procent hos de privata vårdgivarna.
Desto allvarligare då om det är kantigheter och brister i regionens digitala bokningssystem som drar ned siffrorna.
Mycket talar för att så kan vara fallet.
Enligt uppgifter till BT från regionens koncernstab för primärvården registrerar det så kallade teleQ-programmet varje kösamtal till en vårdcentral som komna från olika individer - som enligt tillgänglighetsmålen ska få svar samma dag.
Somliga patienter ringer dock flera, eller många gånger.
Automatsvarets replik "våra tider är slut" är lätt att tolka som att det saknas besökstider (vilket det naturligvis också kan göra) - men betyder att systemets schablontider till sjuksköterskorna att återuppringa köande patienter är slut.
Inte riktigt samma sak, alltså.
Sjuhäradsområdets primärvårdschef Marita Bäck säger till BT att hon varje dag får samtal från patienter som är irriterade över att inte nå fram till vårdcentralen och inte förstår beskedet om tiderna.
– Det finns någon slags fabriksinställning i vårt telefonssystem som jag stångat min panna blodig för att få ändrad utan att ha lyckats. Men förhoppningsvis är en förändring på gång nu.
Telefonsystemet är en sak. En annan är, påpekar hon, att "något hänt" med samtalsfrekvensen till vårdcentralerna.
– Den har ökat något makalöst under de allra senaste åren. Vi måste helt enkelt bli bättre på att marknadsföra att det finns flera olika sätt att nå fram till oss.
– Webbokning har vi redan, och den tillfredställer vissa grupper, medan öppna mottagningar passar andra, säger hon.
<iframe src="//e.infogr.am/61d4d402-291a-4032-a4a8-59eb39676f3c?src=embed" title="Vårdcentraler" width="452" height="2600" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none;"></iframe><div style="padding:8px 0;font-family:Arial!important;font-size:13px!important;line-height:15px!important;text-align:center;border-top:1px solid #dadada;margin:0 30px"><a target="_blank" href="https://infogr.am/61d4d402-291a-4032-a4a8-59eb39676f3c" style="color:#989898!important;text-decoration:none!important;">Vårdcentraler</a><a style="color:#989898!important;text-decoration:none!important;" href="http://charts.infogr.am/bar-chart?utm_source=embed_bottom&utm_medium=seo&utm_campaign=bar_chart" target="_blank">Create bar charts</a></div>