Annons

Chefen: ”Vi har självklart brustit”

– Det är förfärligt. Någonstans har vi självklart brustit, säger Ingegerd Eriksson, verksamhetssamordningschef i Borås.
Borås • Publicerad 9 mars 2011

Men det råder vissa oklarheter när det gäller rutinerna då äldre inte öppnar för hemtjänsten.

Borås kommun har inga gemensamma skriftliga regler för hur denna fråga ska hanteras.

Annons

– Det enda som kan vara generellt är att du absolut inte får gå därifrån utan att göra något, säger Ingegerd Eriksson.

– Varje hemtjänstområde måste göra sina egna rutiner, för personalen ska alltid, alla dygnets timmar, veta vart de ska vända sig om ingen öppnar.

Att äldre inte öppnar är inget ovanligt. Ibland har de glömt att meddela hemtjänsten att de ska till anhöriga, har en tid på sjukhuset eller helt enkelt gått ut en sväng.

– Rutiner finns säkert här också, men hur har det informerats om rutinerna?

Susanne Åhman är områdeschef för hemtjänsten i det nu aktuella fallet.

– Vi har brustit, och det är därför vi har gjort en Lex Sarah-anmälan.

Men hon förklarar också att rutinerna kräver bedömningar och respekt för integritet. Det är inte självklart att så snabbt som möjligt ta sig in till den som inte öppnar själv.

– Är det en person som inte brukar vara hemma eller någon som alltid öppnar? Det är en avvägning, för vi få inte kränka, menar Susanne ?Åhman.

Anne Bengtsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons