Butiker håller igen på julskyltningen
– Det är för stora kostnader, säger Helena Alçenius, vd för Mitt i Borås.
Jämfört med ett antal år tillbaka i tiden har julskyltningen i Borås minskat avsevärt.
Många butiker nöjer sig med en enklare skyltning, medan andra i stort sett struntar helt i julens antågande.
– Det finns flera förklaringar till det, säger Helena Alçenius. Förr hade varje företag en egen dekoratör, så är det inte längre.
Dyrt med dekoratör
Orsaken till det, enligt henne, är att det inte längre finns samma marginaler inom detaljhandeln som det fanns förr. Det är helt enkelt för kostsamt att hålla sig med en dekoratör.
– En annan orsak till att skyltningen minskat är kedjorna, säger Helena Alçenius.
Många kedjor ska ha likadana skyltfönster, och då krävs det att skyltmaterialet är lätt att skicka ut och enkelt för personalen att montera.
Tony Georgsson arbetar som art director på Design in style. Han förklarar betydelsen av ett skyltfönster:
– Om en annons lockar kunden till butiken så är det skyltfönstret som lockar in i affären.
Han har viss förståelse för dem som dragit ner på julskyltningen på grund av kostnader och arbetstid.
– Samtidigt är det tråkigt. Och jag tror absolut att man kan tjäna pengar på en bra skyltning som tilltalar känslor istället för bara ”sälj, sälj, sälj”, säger han.
Även Helena Alçenius kan sakna gamla tiders julskyltning.
– Det är väl nästan bara NK som fortfarande har en riktig julskyltning. Det är jättetråkigt, men så är det, säger hon.