Brämhults kan få White guide-pris
Ett av de nominerade företagen till priset är juicetillverkaren Brämhults.
– Vi är jätteglada och stolta, säger företagets vd.
I höstas lanserade Boråsföretaget och juicetillverkaren Brämhults två nya grönsaksjuicer. I går nominerades företaget till det nyinstiftade priset Årets smakutvecklare.
– Det är väldigt kul och vi är stolta över att ha blivit nominerade, säger företagets vd, Stefan Boström.
Tillsammans med långköraren morotsjuice har nu Brämhults utvecklat och lagt ytterligare två grönsaksjuicer till sitt sortiment och det är för sina grönsaksjuicer som företaget nominerats till det nya priset. De båda nya juicerna innehåller bland annat färskpressad juice från rödbeta och vetegräs. Båda med hög trendfaktor bland idrottare och i hälsokretsar.
– Vi ville vara lite modiga när vi skapa de här två nya smakerna. Vi ville att det verkligen skulle smaka rödbeta och vetegräs. Det ska smaka som våra konsumenter förväntar sig att det ska smaka, säger Stina Haglund, produktionschef.
De nya produkterna var lite av en chansning men lanseringen har gått över förväntan. Redan några veckor efter att de båda nya produkterna fanns ute i handeln kunde företaget se en ökning i försäljningen.
– Vi har fått mycket positiva reaktioner på de här grönsaksjuicerna och nomineringen känns som en bekräftelse på att vi är rätt ute, säger Stefan Boström.
Det är restaurangguiden White guide och Livsmedelsbranschen som står bakom det nyinstiftade priset. Förutom Brämhults är ytterligare fem företag nominerade och priset delas ut på White guide gala i Stockholm den 3 mars.
Årets smakutvecklare
Årets smakutvecklare är ett nyinstiftat pris som delas ut av restaurangguiden White guide tillsammans med Livsmedelsbranschen. Sex företag har nominerats till priset.
1. Almnäs Bruk
För att ha återskapat historiska svenska ostar med smakegenskaper i världsklass – som Wrångebäcksosten från 1860, som idag görs på opastöriserad KRAV-godkänd mjölk, och som en gång stod förebild till den ”storpipiga svenska herrgårdsosten”.
2. Brämhults
För att ha utvecklat och skapat en efterfrågan på grönsaksbaserade, smakrika och hälsosamma juicer som fungerar utmärkt som måltidsdryck, från vardagslunchen till finmiddagen.
3. Findus
För ett långt utvecklingsarbete med fokus på kvalitet och smak, i hela kedjan från fröförädling till förpackning – senast dokumenterat i satsningen på frysta, lätt förvällda ärter och bönor, som kan njutas i sin fulla aromrikedom efter två minuter i mikron.
4. FriendsOfAdam
För att på bara några år ha lyft det allt mer efterfrågade, men kvalitetsmässigt svåra, glutenfria sortimentet till nya höjder med smakfulla och vackra bröd och bakverk.
5. Scandinavian Organics
För utvecklingen av den färskförpackade ekologiska buljongen Stockpot – smakrik och bekväm att ha till hands och dessutom till stora delar baserad på idén att förädla råvaror som annars hade gått till spillo.
6. Svenskt Butikskött
För att med serien Smak av Gotland ha satt fokus på smakkvalitet, regionalitet och spårbarhet och därmed skapat ett viktigt mervärde i den konkurrensutsatta kött- och charkmarknaden.