Borås får 50 miljoner tillbaka från vägbygge
BT har skrivit tidigare om förbifarten mellan Kråkered och Viared som sensationellt blev 25 procent billigare. Utifrån ursprungligen budgeterade medel på 400 miljoner landade man, bland annat tack vare ett annat upphandlingsförfarande, på cirka 300 miljoner kronor. Tack vare minskade räntekostnader, en lägre uppräkning av index för kostnader mot 2009 års siffror kan nu Borås stad använda 54 miljoner kronor till annat än medfinansiering och kostnader på räntor på pengar man betalat i förskott för vägbygget.
– Det är förstås glädjande att kostnaden kunnat hållas nere. De här medlen kommer att förstärka vår långsiktiga satsning på välfärd i form av skola, förskola och omsorg, säger kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S).
Även Svenljunga och Tranemo, som också var med och medfinansierade, kan räkna med att spara ett antal miljoner jämfört med den ursprungliga kalkylen. Att Borås, Svenljunga och Tranemo skulle kunna räkna med att få tillbaka pengar var inte givet utifrån det ursprungliga avtalet.
– Det var ingen som trodde att det kunde bli billigare, utan det var konstruerat efter möjliga kostnadsökningar i stället, säger Ulf Olsson.
Från regionens sida förklarar regionrådet Leif Blomqvist (S) att man tycker att uppgörelsen med regionen var den enda rimliga.
– Med det här avtalet så står staten, med de medel regionen fördelar, för en lika stor andel av kostnaderna som i ursprungliga avtalet, det vill säga 74 procent, medan Borås, Svenljunga och Tranemo står för 26 procent.
När det gäller de statliga infrastrukturmedel regionen förfogar över, betyder det att regionen har mer än 100 miljoner kronor att förfoga över än vad man ursprungligen tänkt – när man tar hänsyn till indexuppräkning av kostnaderna. Det betyder mer medel till andra projekt, där till exempel utbyggnaden av riksväg 41 genom Mark är ett kommande projekt.
En brasklapp är dock att andra infrastrukturprojekt kan komma upp att äta upp de "extra" pengar Kråkered-Viared-projektet genererat.