Annons

"Borås är rena vilda västern"

BT fortsätter granskningen av taxibranschen i Borås. Sven Sawatzki, ombudsman på Transport, möter ofta förtvivlade chaufförer som vädjar om hjälp och beskriver läget som värre än någonsin.
Borås • Publicerad 27 februari 2013
Foto: Lennart Magnusson

– Både medlemmar och icke medlemmar kommer hit för att de har problem med löner och annat. Jag träffar människor som gråter för att de inte vet hur de ska klara situationen, fortsätter Sawatzki på fackförbundets avdelning i Borås.

Han visar med handen mot korridoren utanför sitt rum:

Annons

– I bland kan det sitta fyra-fem personer här och vänta på att få prata med mig och alla kan vara från taxi, från samma bransch. Det hände aldrig tidigare.

BT har de senaste dagarna berättat om Milslukarna AB, som kör under namnet Taxi Kurir i Borås. Ett antal chaufförer som jobbat åt bolaget anser sig illa behandlade och vissa har vänt sig till Transport.

Sven Sawatzki vill inte peka ut någon arbetsgivare eller gå in på enskilda personer. Men han ger en mörk bild av en bransch där överetablering leder till stenhård konkurrens, med allt tuffare villkor för chaufförer:

– Det finns personer som bara har procent på inkörda pengar och ingen garantilön. Så om det blir fel på bilen eller om den måste rengöras för att någon spytt i baksätet tjänar de ingenting, berättar Sawatzki.

Oftast handlar det om pengar när taxichaufförer vänder sig till facket:

– Man får inte ut rätt lön och om man räknar fel från företagets sida så räknar man aldrig uppåt. Det är hela tiden för lite.

Ungefär 180 timmar i månaden brukar räknas som normal arbetstid, men BT har mött chaufförer som berättat att de kört 300 timmar per månad.

– Det finns sådana som jobbar mycket mer än så, anser Sven Sawatzki.

– De känner sig pressade att bryta mot kör- och vilotider för att överleva. Men det är ju livsfarligt om jag sätter min familj i en taxi där föraren kör 16-18 timmar.

På fredags- och lördagskvällar märks konkurrensen tydligast i Borås, när många enmans- och fåmansföretag slåss med större bolag om kunderna.

Annons

– Det finns mindre företag som nobbar körningar till ställen utanför stan för att de vill hålla sig i centrum och få så många kunder som möjligt, säger Sawatzki.

Om taxiföretag har kollektivavtal kan facket kalla till förhandlingar och antalet förhandlingar har ökat i Borås det senaste halvåret. Men småbolag där förare bara kör på procent saknar avtal och då kan inte facket ta någon diskussion om villkor.

Som BT tidigare berättat har både Västtrafik och Borås stad förklarat att man ställer sociala krav vid upphandlingar från taxiföretag. Men Sven Sawatzki är skeptisk:

– Hur kollas efterlevnaden? Jag tror inte de har en susning om verkligheten bakom de fina orden.

Han är också kritiskt till att taxibolag med statliga lönebidrag för nystartsjobb kan konkurrera med sänkta lönekostnader.

– Som privatperson blir jag förbannad om jag ska finansiera företag. Det är ingen fråga om politisk färg utan om sunt förnuft.

Lennart Granberg
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons