Annons

Bättre turistsommar i Borås

Det svalare vädret i sommar har gynnat turismen i Borås. Navet har gått markant bättre än i fjol – och djurparken har sett sin bästa sommar sedan 2011.
– Vi är jätteglada för det, säger marknadschefen Jennie Erlén.
Borås • Publicerad 27 augusti 2019
Linnéa Lindau, Niclas Kroon och Rakel Mikaelsson.
Linnéa Lindau, Niclas Kroon och Rakel Mikaelsson.Foto: Lars-Åke Green

Att Borås turistattraktioner går bättre än i fjol kan inte förvåna någon.

Den heta sommaren 2018 ställde det inte bara till det för de solkänsliga, utan även för besöksnäringen. Navet såg en nedgång, Åhaga outlet hade det lite tuffare än vanligt och Borås djurpark gjorde sin sämsta sommar på många år.

Annons

I år ser det annorlunda ut – men djurparken har inte bara lockat fler besökare än i fjol utan gör sin bästa sommar sedan 2011 med 236 000 besökare fram till 31 juli.

– Vi är jätteglada för det, säger Jennie Erlén, djurparkens vice vd och marknadschef.

Hon fortsätter:

– Det beror på flera olika faktorer. Vi fick en bra start i maj med den nya dinosaurieparken. Sedan är vi en utomhusanläggning och är väldigt väderberoende. Det har varit en bra svensk sommar och inte för varmt. Det har nog gynnat oss.

Geparderna tillhör de mer populära djuren för parkens besökare.
Geparderna tillhör de mer populära djuren för parkens besökare.Foto: Lars-Åke Green

Även bland djurvårdarna har det varit positiva tongångar det här året. Enligt rovdjursvårdaren Linnéa Lindau har det varit fullt upp hela sommaren.

– Det har varit jätteroligt. Vi har behövt använda mikrofonerna nästan hela tiden för att informera gästerna. Det behöver man inte om det är mindre folk, säger hon.

Hon får medhåll av sin kollega Niclas Kroon:

– Det har varit full fart hela tiden. Och vi har hört mycket positivt från besökarna.

Utöver den nya dinoparken har gepardungarna, som föddes 2016 och 2017, varit fortsatt populära.

Enligt Linnéa och Niclas kollega, Rakel Mikaelsson, är vargarna och lodjuren de enda som reagerar på att det är mycket besökare i parken.

Annons

– Ja, det märker man tydligt. De blir stressade och gömmer sig, säger hon.

Marknadschefen Jennie Erlén menar att det har varit bra blandning på besökarna i år. Mycket norrmän, en del tyskar och förstås en hel del boråsare.

Jennie Erlén.
Jennie Erlén.Foto: Lars-Åke Green

En annan turistmagnet som sett en markant ökning av besöksantalet i år är Navet science center. Efter ett tungt fjolår, där man precis som djurparken led av värmen, ökade man i juni och juli besöken med 36 procent jämfört med samma period förra året.

– Det känns väldigt bra. Vi har haft en utställning som vi har gjort själva, Det lurade ögat, som vi är väldigt nöjda med, säger biträdande verksamhetschefen Anita Holmkvist.

”Vi har ett ganska bra upptagningsområde. I år har vi vänt oss mer åt västkusten med riktade kampanjer”

Nyligen skickades det ut en besöksenkät för att ta reda på vad man gjorde bra och vilka förbättringsområden som finns.

– Vi har ett ganska bra upptagningsområde. I år har vi vänt oss mer åt västkusten med riktade kampanjer. Vi försöker vara ett alternativ åt dem som reser över dagen, säger Holmkvist.

Åhaga outlet, som inte mäter besökare på samma sätt som Navet och djurparken men räknar antalet kvitton, är nöjda med sin sommar.

– Vädermässigt har det varit en bra sommar och vi har haft ett bra år. Sedan är det svårt att jämföra med föregående år eftersom antalet öppna dagar skiljer sig lite grann, säger driftchefen Jonas Thörndal.

Helena Alcenius, vd för kommunala turistbolaget Borås TME, vill inte uttala sig närmare om sommaren förrän augusti är över och SCB:s statistik över hotellnätter kommer, men hon medger att känslan är bra.

– Framför allt är det U20-EM i friidrott som vi är nyfikna på. Då hade vi besökare från 51 länder. Det gav en jättestor effekt, säger hon.

Här saknas innehåll

FAKTA

Besökare på djurparken fram till den sista öppetdagen i augusti

2011: 238 767

2012: 222 065

2013: 218 357

2014: 199 875

2015: 211 951

2016: 206 092

2017: 227 764

2018: 196 055

2019: 236 073

Joel BesselingSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons