300 miljoner till tåg i väst
– Detta är en vändpunkt, säger Västtrafiks ordförande Leif Blomqvist (S) hoppfullt.
BT berättade i mitten av december om Trafikverkets plötsliga beslut att av säkerhetsskäl sänka farten på nästan samtliga länsbanor.
Nu kommer dock uppföljningen, som går betydligt mer i dur: på dagens styrelsemöte i regionstyrelsen ska en uppgörelse mellan regionen och Trafikverket om stora gemensamma satsningar konfirmeras.
Verket gör i år och nästa år en omfattande underhållsinsats på i ett första skede 156 miljoner kronor, varav 24 på Viskadalsbanan och 39 på Älvsborgsbanan Borås-Vänersborg.
Därtill anslås 32,5 miljoner till DVVJ, och regionen skjuter till samma summa - vilket av allt att döma räddar järnvägen från en annars mycket sannolik nedläggning.
Men det är inte slut där: Västra Götalandsregionen lägger 78 miljoner kronor ur sitt utvecklingsanslag på så kallad uppgradering, det vill säga standardhöjande investeringar, åtgärder som passar bra när ändå Trafikverket är ute med sina maskiner.
Kraftigare spår och växlar som medger högre hastigheter ska sättas in på norra Bohusbanan, Kinnekullebanan, samt på Älvsborgsbanan.
– Trafikverket har tagit till sig av kritiken och lyssnat och visat sig beredd att satsa. Det vill jag ge en eloge för, säger Leif Blomqvist.
Läs mer i tisdagens BT eller i eBT.