140 måste söka jobb hos kommunen igen
När Borås bantar från tio kommundelar till tre stadsdelar och organiserar om delar av förvaltningen blir det massor av människor som påverkas. Ungefär 140 personer blir av med sina tjänster. De har cirka 190 nya tjänster att välja mellan. Men många fler anställda märker av förändringen genom att de exempelvis får nya chefer.
Framför allt är det den administrativa personalen som direkt berörs, exempelvis ekonomer, de som arbetar med personalfrågor, verksamhetschefer, nämndsekreterare och ekonomiassistenter.
I de nya stadsdelsförvaltningarna försvinner 19 tjänster.
– Det beror på synergieffekter och rationaliseringseffekter som görs när tio kommundelar slås ihop till tre. Men eftersom alla länge har vetat att det varit en förändring på gång har många tjänster varit vakanta eller tillsatts med vikarier, säger personalchef Per Olsson
Nu mellan den 1 och 17 september är det bara de fast anställda som blir av med sina jobb som får lov att söka tjänsterna i den nya organisationen. De sökande får välja fyra tjänster att söka och valen ska rangordnas.
Från början var det inte tänkt att de sökande skulle rangordna sina önskemål om tjänst.
– Vi tyckte att det var smidigare, säger Per Olsson. Men vi har förstått att många tycker att det kan vara bra att göra en rangordning, då blir det så i stället.
Eftersom den nya organisationen har arbetats fram under hård tidspress har det politiska beslutet ännu inte fattats.
Förslaget till organisation är ute på remiss och först i slutet av november väntas kommunstyrelsen fatta sitt beslut.
– Vi har två parallella processer, säger Olsson. Men så fort som möjligt kommer de anställda att få preliminära besked.
Vid årsskiftet ska den nya organisationen börja fungera.
– Så det är ett tajt tidsschema.
På kommunens intranät finns en möjlighet för anställda att ställa frågor och få snabba besked när det gäller omorganisationen och de nya tjänsterna.
– Det har varit förhållandevis lite oro, säger Olsson. Vi har haft ett antal frågeställningar, men vi har inte blivit överösta med frågor.
Frågorna har exempelvis handlat om hur ansökningsförfarandet går till och vad som händer med den sparade semestern.
190 tjänster att söka
Senast den 17 september ska de fast anställda som blir av med sina tjänster söka de nya jobben.
Cirka 140 anställda har cirka 190 tjänster att söka. Intresseanmälan ska lämnas i förslutna kuvert.
Beslutom den nya organisationen fattas troligen i slutet av november, och börja gälla från den 1 januari 2011.