Experiment och skapande inför Nobeldagen
Sedan flera år har Örelundsskolan Nobeltema några dagar inför Nobeldagen den 10 december då skolan ordnar prisutdelning och gala. Under två dagar har eleverna arbetet intensivt med olika uppgifter inom fysik, ekonomi, medicin och litteratur.
Alla elever arbetar i grupper med sex elever, det vill säga en elev från varje årskurs 1–6. Samarbetet i gruppen och hur de stora eleverna tar hand om de små är minst lika viktigt som slutresultatet. Alla grupper blev godkända men de som lyckats bäst kommer att få Nobelpriserna på måndag.
Litteraturmomentet hade temat ”Myter och fantasi”. Eleverna har fått skriva texter som lämnas in. Litteratur är det enda moment som är individuellt.
Fysikmomentet var det som tog mest utrymme i anspråk i veckan. Det bestod i att med hjälp av två speglar få en ljusstråle att färdas genom tre ”rum”. Hampus Gustavsson (klass 2), Maga Gadzhieva (klass 5), Alexander Holst (klass 1), Melvin Ingvarsson (klass 6), Michelle Lagerman (klass 3), Elsa Hansson (klass 4) gjorde en konstruktion i en kartong.
– Vi sätter lampan på en vägg så att ljuset träffar den första spegeln, som sedan skickar ljusstrålen vidare till en sned spegel i nästa rum så att ljuset svänger och träffar en vägg i det tredje rummet, förklarar Michelle Lagerman för BT:s reporter.
Mest lurigt var det att räkna ut hur lampan skulle fästas för optimal vinkel.
Ekonomimomentet hade temat återvinning. Där skulle eleverna återanvända olika saker och tillverka ett spel. De skulle tillverka en spelplan, göra spelregler och bestämma när någon räknas som vinnare. Det kunde vara den som hade mest pengar, kom först i mål eller den som har återvunnit mest enligt spelets regler.
Melker Hindorff (klass 4), Isabelle Axelsson Esell (klass 3), Tina Blomgren (klass 6) och Nathalie Jarlestråle Hagberg (klass 1) jobbade tillsammans med några kamrater. När BT tittade till dem gjorde de en spelplan från grunden där de klistrade rutor på en botten och skrev egna händelsekort.
Medicintemat hade fokus på astma. Alla elever fick testa att andas genom ett smalt och ett lite vidare sugrör medan de gick eller sprang. Flera av dem tyckte att det var jobbigt. Vincent Fredman i klass 4 har själv astma.
– Det här var ingenting jämfört med att ha astma på riktigt, tyckte han om sugrörstestet.
Gruppen diskuterade också vad som kan utlösa astma och kom fram till att man ska undvika starka dofter som parfym, men även cigarettrök eller damm.