Annons

Bollebygd arbetar för tätare bussförbindelser

Bollebygds kommun vill framför allt påverka Västtrafik för att få fler bussturer från centrala Bollebygd till Göteborg och Borås. Trafiken inom kommunen får stå tillbaka i prioriteringen.
Bollebygd • Publicerad 28 juni 2019
Innan linje 100 Borås–Göteborg började köras med dubbeldäckare stannade den på vissa turer i Bollebygd. En motorvägshållplats är en möjlig väg att få fler bussar på linje 100 att stanna, åtminstone i lågtrafik.
Innan linje 100 Borås–Göteborg började köras med dubbeldäckare stannade den på vissa turer i Bollebygd. En motorvägshållplats är en möjlig väg att få fler bussar på linje 100 att stanna, åtminstone i lågtrafik.Foto: Anne Engström/Arkiv

Vid senaste mötet i Bollebygds kommunfullmäktige uppstod en diskussion om kollektivtrafiken. Helena Thelin (S) hade lämnat en interpellation där hon undrade var kommunledningen gör för att förbättra kollektivtrafiken.

Kommunen har haft en enkät via hemsidan där invånarna uppmanas att tala om vad de vill ha ut av kollektivtrafiken och Bollebygd har haft kontakter med Västtrafik och regionen.

Annons

– Jag ser att vi i första hand måste fokusera på det stora stråket Borås–Bollebygd–Göteborg och få fler stopp som underlättar pendling till Borås och Göteborg, säger kommunstyrelsens ordförande Michael Plogell (FR). För tillfället fokuseras på bättre trafik med buss 101 under högtrafik och buss 100 under lågtrafik. Under lågtrafik har jag svårt att finna en motivering till varför inte buss 100 kan stanna till vid ett motorvägsstopp i Bollebygd. I lågtrafik kanske boråsarna kan acceptera att det tar ett par minuter längre tid mellan Borås och Göteborg.

Cirka 3 000 personer pendlar dagligen ut ur kommunen och cirka 1 500 in till kommunen. Om kommunen ska ses som företagarvänlig måste arbetspendling underlättas.

Värre är det med trafiken inom kommunen. Töllsjö har bara närtrafik till Bollebygds centrum på tider som inte passar för arbetspendling. Roland Andersson (C) påpekar att många pendlar till Alingsås och Borås och skulle ha större nytta av en linje från Töllsjö till Storskogen med anslutning till buss 550.

Olsfors och Hultafors har linje 404 som går mellan Borås och Bollebygd.

– Där kan det till och med bli sämre turtäthet enligt Västtrafik, säger Michael Plogell.

Näringslivschef Fia Wickström, som även ansvarar för kollektivtrafikfrågor, säger att det inte finns några beslutade förändringar i den tidtabell som kommer i december i år. Det man diskuterar är december 2020 och inför den tidtabellen finns visioner om bättre kollektivtrafik för Bollebygd.

– Vi har haft kritik i flera år mot bristerna i kollektivtrafiken, säger Fia Wickström. Men det är ju även viktigt att resenärerna åker med de bussturer som finns.

Bollebygds kommun framför synpunkter hela tiden, men kollektivtrafiken är inte kommunal utan en regional uppgift, så det är viktigt att även resenärerna hör av sig när bussar uteblir eller när bussar och tåg inte är synkade så att man missar förbindelse.

Anne EngströmSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons