Annons
Innehåll från BORÅS BIL

Toppmodernt bilskadecenter i Viared: “Alla verkar vilja se vår anläggning”

Med innovativa idéer om hur ett skadecenter ska fungera och inredas har Borås Bil gruppen skapat en toppmodern anläggning i Viared, som låter tala om sig världen över. Ett smidigare flöde förenklar och snabbar på processen för både kunderna och personalen.
Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se.

För två år sedan invigde Borås Bil gruppen sitt nya skadecenter i Viared, vars nytänkande arbetsmetoder har lockat branschfolk från Europa, Asien och USA. Så sent som i slutet av maj var två grupper från Volvo Cars på besök, dels från Indien och dels från Sydkorea.

– Ryktet går och alla verkar vilja se vår anläggning, säger skadechefen Peter Lindh.

”Egentligen är det min drömverkstad som vi har byggt. Ett helt nytt arbetssätt, som är ganska unikt”

Han har jobbat med lackering i snart 40 år och har varit djupt involverad i utformningen av den nya anläggningen. Uppdraget var att skapa framtidens skadecenter och utifrån sin långa erfarenhet har han kunnat bidra med många goda idéer.

– Egentligen är det min drömverkstad som vi har byggt. Tanken var att få bort alla flaskhalsar. Vi har fått ett skadecenter med ett helt nytt arbetssätt, som är ganska unikt.

Teamchefen Richard Westeborn (till höger) beskriver arbetet i skadecentret som en lina i en fabrik där alla är beroende av varandra.
Teamchefen Richard Westeborn (till höger) beskriver arbetet i skadecentret som en lina i en fabrik där alla är beroende av varandra.

I ett traditionellt skadecenter står lackboxarna i regel i en hörna av verkstaden. I Viared står de i mitten och är hjärtat som all annan verksamhet cirkulerar kring. Konceptet bygger i grunden på att samtliga i verkstaden jobbar tätt ihop i stället för att vara separata enheter.

– När du har lackboxarna i ett hörn blir det lätt kö genom hela verkstaden. Här blir det en betydligt smidigare övergång mellan de olika momenten, lite som en lina i en fabrik där vi alla är beroende av varandra. Vi slipper en massa ställtider, eftersom bilen går rakt igenom hela flödet. När arbetssättet sitter till hundra procent kommer ledtiderna att minska ordentligt, säger teamchefen Richard Westeborn.

Skadechefen Peter Lindh har jobbat med lackering sedan 1985 och har deltagit i utformningen av det nya skadecentret, som han beskriver som sin drömverkstad.
Skadechefen Peter Lindh har jobbat med lackering sedan 1985 och har deltagit i utformningen av det nya skadecentret, som han beskriver som sin drömverkstad.

– Det låser inte upp någonstans, utan det blir en cirkulation på allting. Det spelar ingen roll om bilen av någon anledning måste rullas in i lackboxen igen. Det är lätt att trycka in den på nytt, eftersom det finns öppningar i alla ändar, tillägger Peter Lindh.

Skadecentret består av två spegelvända avdelningar, som möts vid lackboxarna. I den ena åtgärdas större skador och i den andra mindre.

”När bilen väl rullar in i verkstaden kommer den inte ut förrän den är helt färdig”

I stället för att bilen rullas in och ut ur verkstaden ett antal gånger innan den blir klar sker allting vid samma tillfälle. Idén är att bilen ska flyttas så lite som möjligt under processen.

Utöver att det sparar tid och skapar en bättre genomströmning i verkstaden bidrar konceptet till ökad trivsel för medarbetarna. De kommer närmare varandra, eftersom samarbete är ett måste för att få det hela att fungera. Det sker också ett ständigt kompetensutbyte mellan plåt och lack.

Samarbete är A och O i Borås Bil gruppens skadecenter, där systemet bygger på att alla medarbetare arbetar som ett lag och inte som isolerade individer.
Samarbete är A och O i Borås Bil gruppens skadecenter, där systemet bygger på att alla medarbetare arbetar som ett lag och inte som isolerade individer.

– Vi jobbar mer som lag än som individer. När bilen väl rullar in i verkstaden kommer den inte ut förrän den är helt färdig, säger Peter Lindh.

Miljön i verkstaden är också viktig. Olika speciallösningar håller luften ren. Bland annat målas bilarna med kvävgas, som gör att färgen lägger sig på objekten i stället för att spridas i luften. Det bidrar också till färre filterbyten och mindre materialåtgång.

Olika speciallösningar håller luften ren. Bilarna målas exempelvis med kvävgas, som gör att färgen inte sprids i luften.
Olika speciallösningar håller luften ren. Bilarna målas exempelvis med kvävgas, som gör att färgen inte sprids i luften.

– Än i dag finns det många som tror att en verkstad är smutsig och oljig med en massa delar överallt. Här är det som en operationssal: vitt, rent, fräscht och tyst, säger Richard Westeborn.

Utöver skadecentret finns det andra avdelningar på anläggningen i Viared: fullserviceverkstad för Volvobilar samt märkesoberoende bilvård och fälgsvarvning. Borås Bil gruppen är ensamma i närområdet om att erbjuda lagning och renovering av kantstötta eller repade fälgar, framhåller Peter Lindh.

– På vår anläggning kan vi i princip åtgärda allt som kan ske med en bil.

Borås Bil gruppen kan åtgärda i stort sett allt som kan drabba en bil.
Borås Bil gruppen kan åtgärda i stort sett allt som kan drabba en bil.

Borås Bil Viared

• Ingår i Borås Bil gruppen, som säljer Volvo, Peugeot, Citroën och Maxus och är auktoriserad verkstad för Renault, Dacia, Polestar samt Lynk & Co i Sjuhärad.

• Borås Bil gruppen har anläggningar i Borås, Kinna, Ulricehamn och Tranemo.

• Anläggningen i Viared har skadecenter för samtliga nämnda bilmärken och fullserviceverkstad för Volvo samt erbjuder märkesoberoende bilvård och fälgsvarvning.

• Borås Bil gruppen har cirka 250 medarbetare, varav ett 80-tal i Viared.

Här kan du läsa mer om anläggningen i Viared.

Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se