Annons
Innehåll från SÄRF

Ta med dig säkerhetstänket i sommar

När det som inte får hända sker rycker räddningsdykaren Petter Gahm och hans kollegor på Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund ut med målet att rädda liv.
Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se.

Semester, sol, bad och kanske en fisketur på sjön hägrar för många så här års. Men på ett ögonblick kan sommaridyllen förvandlas till en mardröm. Uppåt 450 svenskar är med i drunkningsolyckor varje år och mellan 100 och 150 omkommer.

– Jag vet inte riktigt varifrån den där mentaliteten ”jag behöver ingen flytväst, jag kan simma” kommer ifrån. Det finns alltid risker med vatten och det är viktigt att prata om det, säger Petter Gahm, brandman och räddningsdykare hos SÄRF, Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund, en av landets räddningstjänster med räddningsdykarkompetens.

Alla kan hamna i en drunkningssituation – oavsett ålder och bakgrund, det ser Petter och hans kollegor. Det kan finnas många faktorer bakom olyckorna. Simkunnighet, förmåga i stunden och bristande säkerhetstänk. SÄRF larmas i snitt på 20–30 drunkningslarm per år.

– Ta erfarna fiskare till exempel. De är proffsiga och använder alltid flytväst, oavsett om de sitter i en båt eller står vid en bro, säger Petter som dykt hela sitt liv. Först som hobby, sedan som professionell anläggningsdykare inom byggbranschen och sedan sex år arbetar han på brandstationen i Borås.

Här saknas innehåll

”Gränserna för risker suddas ut så fort du dricker”

Att alltid använda flytväst, inte bada ensam och ha full uppsikt över barnen är Petters viktigaste råd. För det är framför allt barn och äldre män som drabbas. En kall öl i samband med bad, bastu och båt kan låta mysigt men är riskfyllt.

– Gränserna för risker suddas ut så fort du dricker och du gör helt andra bedömningar än när du är nykter. Vi ser hur farligt det kan bli om gränserna tänjs, säger Petter.

Även sjukdomar, allmäntillstånd och ålder kan ligga bakom. Det finns också situationer där personer hamnar i vattnet helt oavsiktligt.

– För några år sedan åkte vi ut på ett drunkningslarm. Det var en ung kille som stått och fiskat men råkat trilla i vattnet. Han kunde inte simma, helt enkelt.

Mindre barn är extra utsatta, visar svensk statistik. Drunkning är den tredje vanligaste dödsorsaken hos barn i Sverige.

”Och plötsligt är ett av barnen borta”

Som förälder vill man gärna tro att man har full koll hela tiden. Tänk dig in i följande scenario:

Hela familjen har precis kommit till stranden. Det är högsommarvärme och barnen är tokiga av badlängtan. Du har glömt en kylväska i bilen och vänder tillbaka. Du är borta en minut eller två. Och plötsligt är ett av barnen borta. Just detta hände en familj för ett par år sedan.

– Uppsikten är A och O. När barn är i vattnet är det fullt fokus på dem. Man måste i princip vara i vattnet samtidigt, det går inte att läsa en bok eller kolla på mobilen.

Det är även viktigt att barn som inte kan simma har någon slags flytanordning – midjering, flytväst eller armpuffar – så att de syns och håller sig flytande.

När ett drunkningslarm går är varje sekund viktig och det gäller att snabbt vara på plats. SÄRF:s dykorganisation består av dykare, dykskötare som arbetar ovan vatten och en som dykledare samordnar insatsen och samlar ihop vittnesmål på plats.

– Om du råkar bevittna en drunkningsolycka är det viktigt att ta ut en referenspunkt på var personen sågs försvinna, det är jätteviktigt för oss, säger Petter Gahm.

Petters viktigaste råd

• Simkunnighet är viktigt. Att kunna simma är det första och viktigaste steget för en ökad säkerhet i och vid vatten.

• Ta för vana att inte bada ensam och överskatta inte din egen förmåga i vattnet.

• Ha uppsikt på barnen i och vi vatten!

• Alla ska bära flytväst på sjön.

• Blanda inte vattenaktiviteter och alkohol.

• Prata om badvett med familjen och hur ni ska agera i en nödsituation.

Läs mer om bad- och båtvett

Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se