Var fjärde elev utan godkända betyg
Det är en av flera brister som Skolinspektionen pekar på efter granskningen av Ulricehamns skolor. Nu kräver man bättring av kommunen.
I går kom Skolinspektionens samlade kommunbeslut från den granskning man genomfört av alla skolor samt övrig utbildningsverksamhet i Ulricehamn. I beslutet pekar man på en rad områden där åtgärder måste vidtas, bland annat att var fjärde elev lämnar årskurs nio utan godkända betyg i alla ämnen. Att läget har varit detsamma i tio år, trots en årlig uppföljning av resultaten, finner man anmärkningsvärt.
– Varför ingenting har hänt, det frågar vi oss också. Vi har antagit en handlingsplan, och vi måste arbeta för att öka måluppfyllelsen. Samtidigt pekar granskningen på de brister som finns, och inte allt positivt. Och det är mycket som är bra i skolorna, säger Roger Wilhelmsson (M), samtalsledare i kommunstyrelsens arbetsgrupp Lärande och välfärd.
Han och vice samtalsledare Inga-Kersti Skarland, (S) var med som ansvariga politiker, när rektorer, verksamhetschefer samt personal samlades för återrapportering från Skolinspektionen. Där diskuterande man i grupper varför även studieresultaten skiljer sig stort åt mellan flickor och pojkar i årskurs nio, något som man ser allvarligt på.
– Vi är inte ensamma om det, det är ett allmänt problem över landet men det är ett viktigt område. Vi måste göra bättre, säger Inga-Kersti Skarland.
– Att det är större skillnad hos oss är inte acceptabelt. Pojkar måste mötas på ett förändrat sätt, menar Roger Wilhelmsson, (M).
Under 2012 var det genomsnittliga meritvärdet – summan av elevens 16 bästa slutbetyg– för tjejer i årskurs nio på Ätradalsskolan 208 och för pojkar 155. På Stenbocksskolan var fördelningen mellan flickor och pojkar 240 respektive 192.
– Det är så klart bekymrande för oss, och att skillnaden ökar - det är något som vi arbetar målmedvetet med och som vi måste analysera djupare, säger Ann-Kristin Svanberg Björkqvist, rektor på Stenbocksskolan.
Vid tillsynen framkom även en rad brister inom grundsärskolan. I många av utredningarna som ska göras innan eleven börjar, saknas delar som krävs enligt skollagen. Skolinspektionen saknar också beslut om hur elevens skolgång ska läggas upp. Man konstaterar också att flera lärare saknar utbildning för den undervisning de bedriver.
– Det är en allvarlig del och något som vi tagit till oss, säger Inga-Kersti Skarland, (S).
Kommunen har nu fram tills den 19 april att redovisa till Skolinspektionen hur man ska åtgärda de utpekade bristerna. Trots det omfattande arbete som man nu står inför välkomnar kommunen granskningen.
– Nu vet vi vad vi ska göra. Skolinspektionens tillsyn är en hjälp och ett stöd för oss. Vi har en bra verksamhet i grunden och personalen gör ett bra jobb, men det finns förbättringar att göra. Och självklart ska vi göra allt för att uppfylla skollagens krav, säger Inga-Kersti Skarland.
Skolinspektionens granskning
Är en del av en genomgång av samtliga kommuner i landet. Av Ulricehamn kräver man bättring på följande punkter:
– Mottagande av anmälningar om uppgivna kränkningar från rektorer och förskolechefer. Utredningen visar att förekomsten av kränkningar inte rapporteras i alla led.
– Tillsyn över fristående förskolor, något som inte har utövats enligt skollagens krav.
– Man måste bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete, genom att planera, följa upp och utveckla all utbildning.
– Förbättring av utbildningens organisering och förtydligande av skolenheternas inre organisation.
– Alla elever måste få den utbildning man har rätt till. På flera skolor måste åtgärder som sätts in anpassas efter elevens behov.
– Beslut om mottagande i grundsärskolan måste föregås av utredning som omfattar flera delar, som social, pedagogisk och medicinsk bedömning.