Annons

Temadag ska locka unga till jordbruket

I 25 år har det varit tradition i Ulricehamn att skicka ut alla elever i årskurs åtta till ett jordbruk. I år gick turen till gården Gärdet i Hössna vars kor förser Arla med mjölk.
Ulricehamn • Publicerad 8 september 2011
Bruno och Bosse. Några tjejer från skolan döpte de här två kalvarna.
Bruno och Bosse. Några tjejer från skolan döpte de här två kalvarna.Foto: Christel Hofberg
Zhian Rulch och vännerna från årskurs åtta på Stenbockskolan hälsade på korna.
Zhian Rulch och vännerna från årskurs åtta på Stenbockskolan hälsade på korna.Foto: Christel Hofberg

En bild av ett svenskt jordbruk. Det är vad man vill ge de 245 eleverna från Stenbockskolan och Ätradalsskolan som i veckan besökt gården Gärdet i Hössna. Var maten som ligger på tallriken och mjölken i glaset kommer ifrån och hur ett träd blir en planka. Kunskap som annars riskerar att gå förlorad.

Mattias Nilsson är en av fyra heltidsanställda på gården.

Annons

– Många har kommit bort ifrån den naturliga relationen med djur och natur, så det är bra att eleverna får se en helhet på en gård, säger han.

På programmet stod en rundvandring i ladugården där de fick se hur det går till när korna mjölkas. Lämpligt kommer mjölkbilen från Arla förbi och på en annan station demonstreras hur mjölk blir till ost.

– Vi ger också en inblick i hur skogsindustrin fungerar och hur svenska gårdar arbetar med miljötänk.

I förlängningen hoppas man naturligtvis att den här dagen ska väcka intresse för lantbruk och få fler att välja naturbruksgymnasiet. På en av de fem stationerna som eleverna fick gå runt emellan stod lärare och elever från naturbruksgymnasiet i Strömma och Svenljunga och talade sig varma för utbildningen.

– I år känner vi att intresset är mycket större än vad det har varit tidigare. Kanske beror det på ett ökat intresse för allt som är nära? funderar Britt Axelsson, lärare och marknadsförare på Strömma.

Lars Petersson äger gården Gärdet och har vigt sitt liv åt lantbruk. Han ser också ett ökat intresse för det som är nära. Men, mest i teorin.

– Alla kändiskockar pratar ju om närproducerat, men när folk står i affären väljer de ändå mest efter pris, konstaterar han.

Christel Hofberg
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons